Een tijdje geleden werd de Europalaan heringericht, want er was nood aan meer verkeersveiligheid voor de fietsers.
Bezoekers, inwoners en uitbaters van handelszaken op de Europalaan, en bij uitbreiding heel Genk-centrum, merken dat er heel wat neveneffecten zijn ontstaan.
Filevorming en soms de volledige blokkering van het centrum zijn heel opmerkelijk. En er is ook een ander "negatief" effect, nl. het oneigenlijk gebruik van de ventwegen/fietsstraten.
Deze kinderziekten zorgen voor veel ergernissen. De Europalaan is en blijft de belangrijkste verkeersas door het centrum van Genk.
Vragen:
- Hoe evalueren jullie de recente herinrichting? Is er een overleg met de inwoners en handelaars van Genk-centrum gepland?
- Zijn er aanpassingen mogelijk, zodat het gemotoriseerd verkeer vlotter kan doorrijden?
Hoe evalueren jullie de recente herinrichting? Is er een overleg met de inwoners en handelaars van Genk-centrum gepland?
Misschien eerst even deze motivatie om over te gaan tot het wijzigen van de verkeerssituatie op de Europalaan:
De herinrichting van de Europalaan in Genk-Centrum werd in eerste instantie gedaan om de verkeersveiligheid van de voetgangers en de fietsers te verbeteren. De Europalaan kenmerkte zich als een onveilige weg voor de kwetsbare weggebruiker. Dit werd bevestigd door objectieve data (verkeersongevallen) en een subjectief onveiligheidsgevoel dat veelvuldig gemeld werd.
Een mogelijk gevolg was het vermijden van de Europalaan door de kwetsbare weggebruiker of het kiezen voor de wagen voor korte verplaatsingen met de gekende negatieve gevolgen van drukte, geluid en een slechtere luchtkwaliteit. De aanpassingen werden voorzien volgens het STOP-principe met als uitgangspunt dat veiligheid primeert boven doorstroming in een verblijfsgebied.
De actie werd ondernomen naar aanleiding van eigen bevindingen en onderzoek en terechte klachten van burgers. De toenemende verkeersdrukte de laatste jaren is hier niet vreemd aan.
Er is evenwel maar één goede oplossing om de veiligheid van de fietser op de rotondes van de Europalaan te verbeteren en dat is het fysisch scheiden van rijbaan en fietspad, hetgeen in deze aanpassing ook gebeurd is. En omdat je daardoor ruimte verliest op de rotonde werden de rijbanen op de rotonde afgebouwd van twee naar één. Meteen ook een goede zet op vlak van veiligheid omdat het gevaarlijk weven en opstroppen op de rotonde op die manier vermeden wordt.
Ook het oprijden van de rotonde werd met het oog op de veiligheid teruggebracht van twee naar één rijstrook met als doel de oversteekafstand voor de voetgangers in te korten van 7 naar 3,5 m.
Dit concept werd vooraf gedurende drie maal één week met succes uitgetest door middel van tijdelijke verkeerssignalisatie. De evaluatie gebeurde samen met PZ Carma en luidde dat de doorstroming van het (bus)verkeer geen significante vertraging kende en de beoogde verbetering van de veiligheid werd gehaald. Het project werd dan ook een tijd geleden goedgekeurd door het college én de gemeenteraad en recent (einde werken 23 november) geïmplementeerd.
De haaientanden, die nu voorrang verlenen aan de ventwegen, werden destijds wel niet getest; maar ook daar blijven we uiteraard nauw opvolgen en evalueren; zodat we indien nodig kunnen bijsturen en kunnen optimaliseren.
We volgen de gevolgen van de aanpassingen nauw mee op en evalueren uiteraard.
PZ Carma deed een analyse, gebaseerd op dronebeelden en er werden regelmatig observaties uitgevoerd door verschillende leden van dienst mobiliteit waarbij de verschillende aspecten beoordeeld worden:
Ook De Lijn deed een eerste globale analyse en zal deze data van doorstromingstijden kortelings doorgeven.
Een meer uitgebreide objectieve evaluatie kan pas plaatsvinden nadat de werken afgerond zijn en extern verkeer de tijd gekregen heeft om waar mogelijk alternatieve routes te vinden.
Dat er in de opstartfase vertraagd verkeer optrad was te voorspellen. Bij een gewijzigde verkeerssituatie moeten gebruikers immers een tijd wennen en hun gedrag aanpassen. En dat er tijdens de werken wat meer vertragingen zouden zijn, is ook niet onlogisch. Nu die afgerond zijn, merken we alvast dat er al wat minder files zijn.
De afsluiting van de Evence Coppéelaan waar normaal gezien gemiddeld zo’n 8.000 voertuigen passeren, heeft natuurlijk een enorm effect op de intensiteiten op de Europalaan. Ook Albert Remansstraat is ten gevolge van werken, een aantal weken geknipt. Ook een straat waar dagelijks 9.000 voertuigen passeren.
Uit de observaties kwamen alvast een aantal zaken naar voren.
Niettegenstaande stellen wij vast dat het verkeer nu, na een aanpassingsperiode, wat vlotter gaat, ook al blijven er enkele filemomenten. Recente adviezen van De Lijn en PZ Carma bevestigen deze observaties.
Zijn er aanpassingen mogelijk, zodat het gemotoriseerd verkeer vlotter kan doorrijden?
We werken aan kleinere optimalisaties, zoals bijvoorbeeld de reflectoren aan de prefab betonelementen.
Ook het dynamisch verkeersmanagementssysteem zal meer ingezet worden om dat bestemmingsverkeer op de juiste plaats te laten parkeren. In Genk-centrum zijn maar liefst 4.500 parkeerplaatsen beschikbaar. Er wordt sturend gewerkt om deze vanuit de juiste windrichting te vullen en zo de Europalaan te ontlasten.
In die zin werd er ook een brief overgemaakt aan Wereldhave om hierover met Shopping 1 ook verder in overleg te gaan om te kijken hoe ook zij hierin een bijdrage kunnen leveren met een betere doorstroming naar en vanuit (en in) hun parking.
wo 20/12/2023 - 08:24