Terug
Gepubliceerd op 26/12/2023

2023_IP_00033 - Interpellatie van raadslid Yasin Kilic: Kinderziekten na aanpassingen op de Europalaan

Gemeenteraad
di 19/12/2023 - 20:15 Stadhuis - Foyer
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Mehmet Kayacan; Gianni Cacciatore; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Jan Bergmans; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Andy Reemers; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Chris Janssens; Zuhal Demir; Nawal Farih; Danny Kerkhofs; Gaby Colebunders

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2023_IP_00033 - Interpellatie van raadslid Yasin Kilic: Kinderziekten na aanpassingen op de Europalaan 2023_IP_00033 - Interpellatie van raadslid Yasin Kilic: Kinderziekten na aanpassingen op de Europalaan

Motivering

Indiener(s)

Yasin Kilic

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

wo 13/12/2023 - 20:07

Toelichting

Een tijdje geleden werd de Europalaan heringericht, want er was nood aan meer verkeersveiligheid voor de fietsers. 

Bezoekers, inwoners en uitbaters van handelszaken op de Europalaan, en bij uitbreiding heel Genk-centrum, merken dat er heel wat neveneffecten zijn ontstaan.

Filevorming en soms de volledige blokkering van het centrum zijn heel opmerkelijk. En er is ook een ander "negatief" effect, nl. het oneigenlijk gebruik van de ventwegen/fietsstraten.

Deze kinderziekten zorgen voor veel ergernissen. De Europalaan is en blijft de belangrijkste verkeersas door het centrum van Genk.

Vragen:

- Hoe evalueren jullie de recente herinrichting? Is er een overleg met de inwoners en handelaars van Genk-centrum gepland?

- Zijn er aanpassingen mogelijk, zodat het gemotoriseerd verkeer vlotter kan doorrijden?

 

Bespreking

Antwoord

Hoe evalueren jullie de recente herinrichting? Is er een overleg met de inwoners en handelaars van Genk-centrum gepland? 

Misschien eerst even deze motivatie om over te gaan tot het wijzigen van de verkeerssituatie op de Europalaan:

De herinrichting van de Europalaan in Genk-Centrum werd in eerste instantie gedaan om de verkeersveiligheid van de voetgangers en de fietsers te verbeteren. De Europalaan kenmerkte zich als een onveilige weg voor de kwetsbare weggebruiker. Dit werd bevestigd door objectieve data (verkeersongevallen) en een subjectief onveiligheidsgevoel dat veelvuldig gemeld werd. 

Een mogelijk gevolg was het vermijden van de Europalaan door de kwetsbare weggebruiker of het kiezen voor de wagen voor korte verplaatsingen met de gekende negatieve gevolgen van drukte, geluid en een slechtere luchtkwaliteit. De aanpassingen werden voorzien volgens het STOP-principe met als uitgangspunt dat veiligheid primeert boven doorstroming in een verblijfsgebied. 

De actie werd ondernomen naar aanleiding van eigen bevindingen en onderzoek en terechte klachten van burgers. De toenemende verkeersdrukte de laatste jaren is hier niet vreemd aan. 

Er is evenwel maar één goede oplossing om de veiligheid van de fietser op de rotondes van de Europalaan te verbeteren en dat is het fysisch scheiden van rijbaan en fietspad, hetgeen in deze aanpassing ook gebeurd is. En omdat je daardoor ruimte verliest op de rotonde werden de rijbanen op de rotonde afgebouwd van twee naar één.  Meteen ook een goede zet op vlak van veiligheid omdat het gevaarlijk weven en opstroppen op de rotonde op die manier vermeden wordt. 

Ook het oprijden van de rotonde werd met het oog op de veiligheid teruggebracht van twee naar één rijstrook met als doel de oversteekafstand voor de voetgangers in te korten van 7 naar 3,5 m. 

Dit concept werd vooraf gedurende drie maal één week met succes uitgetest door middel  van tijdelijke verkeerssignalisatie. De evaluatie gebeurde samen met PZ Carma en luidde dat de doorstroming van het (bus)verkeer geen significante vertraging kende en de beoogde verbetering van de veiligheid werd gehaald.  Het project werd dan ook een tijd geleden goedgekeurd door het college én de gemeenteraad en recent (einde werken 23 november) geïmplementeerd.

De haaientanden, die nu voorrang verlenen aan de ventwegen, werden destijds wel niet getest; maar ook daar blijven we uiteraard nauw opvolgen en evalueren; zodat we indien nodig kunnen bijsturen en kunnen optimaliseren. 

We volgen de gevolgen van de aanpassingen nauw mee op en evalueren uiteraard. 

PZ Carma deed een analyse, gebaseerd op dronebeelden en er werden regelmatig observaties uitgevoerd door verschillende leden van dienst mobiliteit waarbij de verschillende aspecten beoordeeld worden: 

  • Veiligheid van de voetganger en fietser 
  • Doorstroming van het openbaar vervoer 
  • Eigenlijk gebruik van de hoofdweg en de ventwegen 
  • Knelpunten die terugslag hebben op de verkeerssituatie Europalaan met name: 
    1. Stationsplein tijdens piekmomenten bus- en treinverkeer 
    2. Shopping 1 parking tijdens piekmomenten shoppen 

Ook De Lijn deed een eerste globale analyse en zal deze data van doorstromingstijden kortelings doorgeven. 

Een meer uitgebreide objectieve evaluatie kan pas plaatsvinden nadat de werken afgerond zijn en extern verkeer de tijd gekregen heeft om waar mogelijk alternatieve routes te vinden. 

Dat er in de opstartfase vertraagd verkeer optrad was te voorspellen. Bij een gewijzigde verkeerssituatie moeten gebruikers immers een tijd wennen en hun gedrag aanpassen. En dat er tijdens de werken wat meer vertragingen zouden zijn, is ook niet onlogisch. Nu die afgerond zijn, merken we alvast dat er al wat minder files zijn. 

De afsluiting van de Evence Coppéelaan waar normaal gezien gemiddeld zo’n 8.000 voertuigen passeren, heeft natuurlijk een enorm effect op de intensiteiten op de Europalaan. Ook Albert Remansstraat is ten gevolge van werken, een aantal weken geknipt. Ook een straat waar dagelijks 9.000 voertuigen passeren.  

Uit de observaties kwamen alvast een aantal zaken naar voren

  • Het is duidelijk dat vooral de richting Hasselt – Maasmechelen op piekmomenten grote drukte kent – wij weten dat winkelaars graag het hele centrum doorkruisen om gratis te parkeren in Shopping 1. De ruimtelijke opbouw van de parking daar zorgt voor een chaotische parkeerregulering in het parkeergebouw van Shopping 1 zelf bij grotere drukte. Dit kan een tweeledige weerslag hebben. Enerzijds op de Europalaan een terugslag op de rotonde Place Misère en bij grote drukte verder door tot de rotonde Eerste Cyclistenlaan. Anderzijds ook op de rotonde A. Remansstraat / Europalaan / Weg naar As die traag verkeer op Weg naar As kan verklaren. 
  • Piekmomenten in vertraagd verkeer op vrijdagavond kunnen gelinkt worden aan de afhaalmomenten van studenten die met de trein terugkomen. Foutparkeerders verhinderen de doorstroming van de bussen op het stationsplein en dat zorgt voor een terugslag tot op de rotonde en de rest van de Europalaan. 
  • We zitten in de eindejaarsperiode waarin de verkeersdrukte in de doortocht traditioneel bijzonder groot is. Dit is ook te merken in andere centrumsteden.
  • Op sommige delen van de ventwegen lijkt er meer verkeer te passeren dat het vertraagd verkeer op de hoofdweg wil omzeilen; dit dient goed verder opgevolgd te worden. Het is niet verboden, maar asociaal en niet wenselijk. Indien dit persisteert dienen er maatregelen getroffen te worden 

Niettegenstaande stellen wij vast dat het verkeer nu, na een aanpassingsperiode, wat vlotter gaat, ook al blijven er enkele filemomenten. Recente adviezen van De Lijn en PZ Carma bevestigen deze observaties. 

Zijn er aanpassingen mogelijk, zodat het gemotoriseerd verkeer vlotter kan doorrijden? 

We werken aan kleinere optimalisaties, zoals bijvoorbeeld de reflectoren aan de prefab betonelementen. 

Ook het dynamisch verkeersmanagementssysteem zal meer ingezet worden om dat bestemmingsverkeer op de juiste plaats te laten parkeren. In Genk-centrum zijn maar liefst 4.500 parkeerplaatsen beschikbaar. Er wordt sturend gewerkt om deze vanuit de juiste windrichting te vullen en zo de Europalaan te ontlasten.

In die zin werd er ook een brief overgemaakt aan Wereldhave om hierover met Shopping 1 ook verder in overleg te gaan om te kijken hoe ook zij hierin een bijdrage kunnen leveren met een betere doorstroming naar en vanuit (en in) hun parking. 

wo 20/12/2023 - 08:24