Terug
Gepubliceerd op 24/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 14/02/2023 - 20:00 Limburghal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Ria Grondelaers; Lotte Trippaers; Meryame Kitir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter

Agendapunten

1.

2023_GEM_00009 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 21 december 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2023_GEM_00009 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 21 december 2022 - Goedkeuring

2023_GEM_00009 - Zittingsverslag en notulen van de gemeenteraad - 21 december 2022 - Goedkeuring
2.

2023_GEM_00002 - Het ontslag van een raadslid - Lotte Trippaers - Kennisname

Goedgekeurd
2.

2023_GEM_00002 - Het ontslag van een raadslid - Lotte Trippaers - Kennisname

2023_GEM_00002 - Het ontslag van een raadslid - Lotte Trippaers - Kennisname
3.

2023_GEM_00003 - Onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging raadslid Nuzbiye Cifci - rangorde gemeenteraad - Goedkeuring

Goedgekeurd
3.

2023_GEM_00003 - Onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging raadslid Nuzbiye Cifci - rangorde gemeenteraad - Goedkeuring

2023_GEM_00003 - Onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging raadslid Nuzbiye Cifci - rangorde gemeenteraad - Goedkeuring
4.

2023_GEM_00024 - Deelname aan overlegorgaan - Deelname aan oprichting dienstverlenende vereniging voor een toekomstige intergemeentelijke samenwerking gericht op het ontwikkelen van een smart region Limburg (S-Lim dv) - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2023_GEM_00024 - Deelname aan overlegorgaan - Deelname aan oprichting dienstverlenende vereniging voor een toekomstige intergemeentelijke samenwerking gericht op het ontwikkelen van een smart region Limburg (S-Lim dv) - Goedkeuring

2023_GEM_00024 - Deelname aan overlegorgaan - Deelname aan oprichting dienstverlenende vereniging voor een toekomstige intergemeentelijke samenwerking gericht op het ontwikkelen van een smart region Limburg (S-Lim dv) - Goedkeuring
5.

2023_GEM_00015 - Sanitair Fonds - Dading - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2023_GEM_00015 - Sanitair Fonds - Dading - Goedkeuring

2023_GEM_00015 - Sanitair Fonds - Dading - Goedkeuring
6.

2023_GEM_00017 - Toekenning eretitel - Ereschepen - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2023_GEM_00017 - Toekenning eretitel - Ereschepen - Goedkeuring

2023_GEM_00017 - Toekenning eretitel - Ereschepen - Goedkeuring
7.

2023_GEM_00030 - Organisatiebeheersing - Welzijnsvereniging Audio - Verslag AV - Kennisname

Goedgekeurd
7.

2023_GEM_00030 - Organisatiebeheersing - Welzijnsvereniging Audio - Verslag AV - Kennisname

2023_GEM_00030 - Organisatiebeheersing - Welzijnsvereniging Audio - Verslag AV - Kennisname
8.

2023_GEM_00028 - Positieve identiteitsontwikkeling en verbondenheid. - Samenwerkingsovereenkomst vzw Nei Tred - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2023_GEM_00028 - Positieve identiteitsontwikkeling en verbondenheid. - Samenwerkingsovereenkomst vzw Nei Tred - Goedkeuring

2023_GEM_00028 - Positieve identiteitsontwikkeling en verbondenheid. - Samenwerkingsovereenkomst vzw Nei Tred - Goedkeuring
9.

2023_GEM_00033 - Safety-Drone Project - Toestemmingsaanvraag Korpschef PZ Carma omtrent de inzet van een drone ikv het safety-drone project op het grondgebied van Stad Genk - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2023_GEM_00033 - Safety-Drone Project - Toestemmingsaanvraag Korpschef PZ Carma omtrent de inzet van een drone ikv het safety-drone project op het grondgebied van Stad Genk - Goedkeuring

2023_GEM_00033 - Safety-Drone Project - Toestemmingsaanvraag Korpschef PZ Carma omtrent de inzet van een drone ikv het safety-drone project op het grondgebied van Stad Genk - Goedkeuring
10.

2023_GEM_00010 - Subsidiereglement - Ondersteuning Kunst- en Cultuurprojecten in Genk - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Ria Grondelaers; Lotte Trippaers; Meryame Kitir
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
10.

2023_GEM_00010 - Subsidiereglement - Ondersteuning Kunst- en Cultuurprojecten in Genk - Goedkeuring

2023_GEM_00010 - Subsidiereglement - Ondersteuning Kunst- en Cultuurprojecten in Genk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Stad Genk bruist van de creativiteit. Nieuwe ideeën en initiatieven zijn er maar botsen al te vaak op de beperkte ondersteuningsmogelijkheden binnen Cultuur. Dienst Cultuur hoopt met dit reglement op projectbasis nieuwe initiatieven en projecten op een heldere en constructieve manier te ondersteunen en mee mogelijk te maken en zo impulsen te geven aan het stedelijk cultuurlandschap.

Argumentatie

Dienst Cultuur wil (nieuwe) initiatieven en projecten doelbewust stimuleren en op een constructieve manier ondersteunen. Door individuen, organisaties en verenigingen verder te versterken, vergroten we het kwalitatieve cultuuraanbod voor de Genkenaren, bieden we de Genkenaar meer kansen tot cultuurparticipatie én zetten we Genk op de kaart als bruisende stad van kunst en cultuur.   

Met een eenvoudig maar breed subsidiereglement voor kunst- en cultuurprojecten trachten we: 

  • Culturele en artistieke projecten en initiatieven te ondersteunen en een kans tot realisatie te geven; 
  • een hefboom te zijn voor individuele kunstenaars, creatieve collectieven, organisatoren en verenigingen; 
  • bij te dragen aan de uitstraling van Genk als bruisende stad van kunst en cultuur. 

De ambitie vanuit Cultuur is onderdeel van een groter geheel. Niet alleen binnen een nieuwe sector Ondernemen en Beleven maar binnen de hele stadsorganisatie. Een goed op elkaar afgestemde subsidiearchitectuur is essentieel om het doel via de juiste ondersteuning op de juiste plaats efficiënt te bereiken. In dit opzicht is dit nieuwe subsidiereglement complementair aan reglementen zoals DOEMA, cultuurraad en Evenementen. 

De verdere procedure van het subsidiereglement wordt opgevolgd door het college van burgemeester en schepenen. 

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het subsidiereglement voor Kunst- en Cultuurprojecten goed.

Artikel 2

De verdere procedure van het subsidiereglement wordt opgevolgd door het college van burgemeester en schepenen. 

11.

2023_GEM_00016 - 2022-1350 - Bestek - Het uitvoeren van onderhoudswerken aan stedelijke plantsoenen 2023-2025 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2023_GEM_00016 - 2022-1350 - Bestek - Het uitvoeren van onderhoudswerken aan stedelijke plantsoenen 2023-2025 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GEM_00016 - 2022-1350 - Bestek - Het uitvoeren van onderhoudswerken aan stedelijke plantsoenen 2023-2025 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
12.

2023_GEM_00022 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Erkenningsaanvraag Woonmaatschappij Limburg - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2023_GEM_00022 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Erkenningsaanvraag Woonmaatschappij Limburg - Goedkeuring

2023_GEM_00022 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Erkenningsaanvraag Woonmaatschappij Limburg - Goedkeuring
13.

2023_GEM_00019 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Energiehuis Limburg - vernieuwing samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2023_GEM_00019 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Energiehuis Limburg - vernieuwing samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

2023_GEM_00019 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Energiehuis Limburg - vernieuwing samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring
14.

2023_GEM_00013 - Aankoop grond - aankoop van 12ca grond in bufferzone i.k.v. uitbreiding van het stedelijk patrimonium - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2023_GEM_00013 - Aankoop grond - aankoop van 12ca grond in bufferzone i.k.v. uitbreiding van het stedelijk patrimonium - Goedkeuring

2023_GEM_00013 - Aankoop grond - aankoop van 12ca grond in bufferzone i.k.v. uitbreiding van het stedelijk patrimonium - Goedkeuring
15.

2023_GEM_00020 - OMV-SH-IIOA - Wegenisdossier bij omgevingsvergunning voor de opheffing van deel van chemin n°2, het regulariseren van de inplanting van het bestaande industriegebouw en het bouwen van een kantoorgebouw met showroom en conciërgewoning en terreinaanlegwerken en het veranderen van een eerder gemelde inrichting gespecialiseerd in het onderhoud en de herstellingen van tuinmachines, golfkarren en robotmachines met als adres Hengelhoefstraat (dossiernr. OMV_2022064998) - Goedkeuring

Goedgekeurd
15.

2023_GEM_00020 - OMV-SH-IIOA - Wegenisdossier bij omgevingsvergunning voor de opheffing van deel van chemin n°2, het regulariseren van de inplanting van het bestaande industriegebouw en het bouwen van een kantoorgebouw met showroom en conciërgewoning en terreinaanlegwerken en het veranderen van een eerder gemelde inrichting gespecialiseerd in het onderhoud en de herstellingen van tuinmachines, golfkarren en robotmachines met als adres Hengelhoefstraat (dossiernr. OMV_2022064998) - Goedkeuring

2023_GEM_00020 - OMV-SH-IIOA - Wegenisdossier bij omgevingsvergunning voor de opheffing van deel van chemin n°2, het regulariseren van de inplanting van het bestaande industriegebouw en het bouwen van een kantoorgebouw met showroom en conciërgewoning en terreinaanlegwerken en het veranderen van een eerder gemelde inrichting gespecialiseerd in het onderhoud en de herstellingen van tuinmachines, golfkarren en robotmachines met als adres Hengelhoefstraat (dossiernr. OMV_2022064998) - Goedkeuring
16.

2023_GEM_00018 - Bedrijventerreinen Genk-Zuid - Belofte van verkoop van 20a55ca industriegrond t.p. Nieuwpoortlaan - Goedkeuring

Goedgekeurd
16.

2023_GEM_00018 - Bedrijventerreinen Genk-Zuid - Belofte van verkoop van 20a55ca industriegrond t.p. Nieuwpoortlaan - Goedkeuring

2023_GEM_00018 - Bedrijventerreinen Genk-Zuid - Belofte van verkoop van 20a55ca industriegrond t.p. Nieuwpoortlaan - Goedkeuring
17.

2023_GEM_00012 - Bedrijventerreinen Genk-Zuid - Belofte van verkoop van 60 a00ca industriegrond in de Witmeerstraat 4. - Goedkeuring

Goedgekeurd
17.

2023_GEM_00012 - Bedrijventerreinen Genk-Zuid - Belofte van verkoop van 60 a00ca industriegrond in de Witmeerstraat 4. - Goedkeuring

2023_GEM_00012 - Bedrijventerreinen Genk-Zuid - Belofte van verkoop van 60 a00ca industriegrond in de Witmeerstraat 4. - Goedkeuring
18.

2023_GEM_00023 - Convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV - Betcenter Group t.p. Zaveldriesstraat - Weigering

Goedgekeurd
18.

2023_GEM_00023 - Convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV - Betcenter Group t.p. Zaveldriesstraat - Weigering

2023_GEM_00023 - Convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV - Betcenter Group t.p. Zaveldriesstraat - Weigering
19.

2023_GEM_00005 - 2022-1346 - Bestek - Structureel onderhoud wegen 2022-2023: Mispadstraat, Rotondes Europalaan, Fietsverbinding station, Reinpadstraat, Rozenkranslaan, Meeënweg, Mieënbroekstraat, Rotonde Collegelaan, Rotonde Marcel Habetslaan, Albert Remansstraat, C-Mine, Plein Portavida, Halveweg - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
19.

2023_GEM_00005 - 2022-1346 - Bestek - Structureel onderhoud wegen 2022-2023: Mispadstraat, Rotondes Europalaan, Fietsverbinding station, Reinpadstraat, Rozenkranslaan, Meeënweg, Mieënbroekstraat, Rotonde Collegelaan, Rotonde Marcel Habetslaan, Albert Remansstraat, C-Mine, Plein Portavida, Halveweg - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GEM_00005 - 2022-1346 - Bestek - Structureel onderhoud wegen 2022-2023: Mispadstraat, Rotondes Europalaan, Fietsverbinding station, Reinpadstraat, Rozenkranslaan, Meeënweg, Mieënbroekstraat, Rotonde Collegelaan, Rotonde Marcel Habetslaan, Albert Remansstraat, C-Mine, Plein Portavida, Halveweg - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
20.

2023_GEM_00004 - 2022-1351 - Selectieleidraad (kandidaatstelling ontwerper) - De volledige ontwerpopdracht voor het project ‘opstellen van een lichtplan voor Genk-centrum alsook het begeleiden van de gefaseerde realisatie van dit lichtplan’ - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
20.

2023_GEM_00004 - 2022-1351 - Selectieleidraad (kandidaatstelling ontwerper) - De volledige ontwerpopdracht voor het project ‘opstellen van een lichtplan voor Genk-centrum alsook het begeleiden van de gefaseerde realisatie van dit lichtplan’ - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GEM_00004 - 2022-1351 - Selectieleidraad (kandidaatstelling ontwerper) - De volledige ontwerpopdracht voor het project ‘opstellen van een lichtplan voor Genk-centrum alsook het begeleiden van de gefaseerde realisatie van dit lichtplan’ - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
21.

2023_GEM_00008 - 2022-1337 - Bestek - Stadhuis Genk - Omgevings- en beplantingswerken zijde Dieplaan - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd
21.

2023_GEM_00008 - 2022-1337 - Bestek - Stadhuis Genk - Omgevings- en beplantingswerken zijde Dieplaan - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GEM_00008 - 2022-1337 - Bestek - Stadhuis Genk - Omgevings- en beplantingswerken zijde Dieplaan - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
22.

2023_GEM_00006 - Wandelnetwerk De Wijers - Definitieve samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van een wandelknooppuntennetwerk De Wijers - Goedkeuring

Goedgekeurd
22.

2023_GEM_00006 - Wandelnetwerk De Wijers - Definitieve samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van een wandelknooppuntennetwerk De Wijers - Goedkeuring

2023_GEM_00006 - Wandelnetwerk De Wijers - Definitieve samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van een wandelknooppuntennetwerk De Wijers - Goedkeuring
23.

2023_GEM_00025 - 2023-007/AA - De ontwikkeling en realisatie van THOR-X: verhaallijnen, Digitale Gids met XR en Immersieve film - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

Goedgekeurd
23.

2023_GEM_00025 - 2023-007/AA - De ontwikkeling en realisatie van THOR-X: verhaallijnen, Digitale Gids met XR en Immersieve film - starten procedure en publicatie - Goedkeuring

2023_GEM_00025 - 2023-007/AA - De ontwikkeling en realisatie van THOR-X: verhaallijnen, Digitale Gids met XR en Immersieve film - starten procedure en publicatie - Goedkeuring
24.

2023_GEM_00027 - Transitie parkeren - Toetredingsovereenkomst mobiele providers - Goedkeuring

Goedgekeurd
24.

2023_GEM_00027 - Transitie parkeren - Toetredingsovereenkomst mobiele providers - Goedkeuring

2023_GEM_00027 - Transitie parkeren - Toetredingsovereenkomst mobiele providers - Goedkeuring
25.

2023_GEM_00014 - Overeenkomst inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de stad Genk voor de automatische toekenning van aanvullende rechten - Toegang buffergegevensbank bij KSZ - Kennisname

Goedgekeurd
25.

2023_GEM_00014 - Overeenkomst inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de stad Genk voor de automatische toekenning van aanvullende rechten - Toegang buffergegevensbank bij KSZ - Kennisname

2023_GEM_00014 - Overeenkomst inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de stad Genk voor de automatische toekenning van aanvullende rechten - Toegang buffergegevensbank bij KSZ - Kennisname
26.

2023_GEM_00021 - 2023-004/AA - Reinigen van ramen en glaswerk stedelijke gebouwen voor groep Genk (Stad, OCMW en AGB) - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's

Goedgekeurd
26.

2023_GEM_00021 - 2023-004/AA - Reinigen van ramen en glaswerk stedelijke gebouwen voor groep Genk (Stad, OCMW en AGB) - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's

2023_GEM_00021 - 2023-004/AA - Reinigen van ramen en glaswerk stedelijke gebouwen voor groep Genk (Stad, OCMW en AGB) - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's
27.

2023_GEM_00029 - Stadsbelastingen - Wijziging van het belastingreglement op de economische bedrijvigheid in vestigingen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025, met ingang van 1 januari 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Ria Grondelaers; Lotte Trippaers; Meryame Kitir
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GEM_00029 - Stadsbelastingen - Wijziging van het belastingreglement op de economische bedrijvigheid in vestigingen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025, met ingang van 1 januari 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Karel Kriekemans, Yilmaz Kurtal, Sara Roncada, Geert Swartenbroekx, Michael Dhoore, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak, Nuzbiye Cifci, Hilde De Wilde
Stemmen voor 33
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Rina Simons, Michael Dhoore, Geert Swartenbroekx, Erik Gerits, Sara Roncada, Alessandro Cucchiara, Marleen Vrancken, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Karel Kriekemans, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Stefano Ghiro, Danny Kerkhofs, Cindy Machiels, Caroline Antkowiak, Nuzbiye Cifci, Tom Arts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Ivo Schoonheere, Chris Janssens, Anna Boey, Gaby Colebunders
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
27.

2023_GEM_00029 - Stadsbelastingen - Wijziging van het belastingreglement op de economische bedrijvigheid in vestigingen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025, met ingang van 1 januari 2022 - Goedkeuring

2023_GEM_00029 - Stadsbelastingen - Wijziging van het belastingreglement op de economische bedrijvigheid in vestigingen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025, met ingang van 1 januari 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het is budgettair noodzakelijk belastingen te heffen die toelaten de uitgaven van gemeenten in het algemeen te financieren, en aldus de continuïteit van de werking van de stadsdiensten en de dienstverlening – ook op lange termijn – te kunnen handhaven. Belastingen vormen immers een belangrijke bron van inkomsten voor gemeenten, waardoor deze één van de pijlers vormen van de gemeentelijke autonomie. Om een belasting te kunnen innen, dient er een belastingreglement te worden opgesteld als wettelijke basis.

Argumentatie

Op 16 november 2021 heeft de gemeenteraad volgend reglement goedgekeurd: “Belastingreglement op de economische bedrijvigheid in vestigingen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025”.

Via voorliggend wijzigingsbesluit worden volgende aanpassingen voorzien:

1. Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) biedt budgetten en tegemoetkomingen aan personen met een handicap om hun zorg en ondersteuning op maat te financieren. Natuurlijke personen die optreden als budgethouder voor het beheer van het persoonlijke-assistentiebudget (PAB) of het persoonsvolgend budget (PVB) dienen daarbij verplicht te beschikken over een ondernemingsnummer. Gelet op het feit dat deze natuurlijke personen geen economische bedrijvigheid uitoefenen zoals bepaald door de definitie in artikel 2 van het belastingreglement – zij voeren immers geen werkzaamheden uit in functie van inkomensverwerving, patrimonium- of vennootschappenbeheer – vallen zij niet onder het toepassingsgebied van het belastingreglement op de economische bedrijvigheid in vestigingen op het grondgebied van stad Genk. Ter verduidelijking worden zij in artikel 7 expliciet vrijgesteld van de belasting. De betreffende natuurlijke personen kunnen in hun aangifteformulier deze vrijstelling aanvragen.

2. De Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) bepaalt dat, voor natuurlijke personen die een beroepsactiviteit op zelfstandige wijze uitoefenen en die zich moeten laten inschrijven in de KBO, het adres van de maatschappelijke zetel steeds gelegen is op het thuisadres. Natuurlijke personen met een vestigingseenheid gelegen op een ander adres dan dat van de maatschappelijke zetel, kunnen in de KBO onmogelijk het adres van hun maatschappelijke zetel laten samenvallen met/verplaatsen naar het adres van de vestigingseenheid, ook al heeft deze maatschappelijke zetel (i.c. de gezinswoning) uitdrukkelijk niet het gebruik in het kader van economische bedrijvigheid tot doel. Rechtspersonen beschikken wel over deze mogelijkheid. 

Het komt als redelijk voor en getuigt van goed bestuur om te streven naar een billijke toepassing van het belastingreglement. De natuurlijke persoon met één of meerdere vestigingseenheden gelegen op een adres verschillend van dat van de maatschappelijke zetel, die, via zijn aangifteformulier, aangeeft dat het adres van deze maatschappelijke zetel eenzijdig wordt opgelegd door de KBO-administratie en dat deze maatschappelijke zetel uitdrukkelijk niet, noch geheel, noch gedeeltelijk, het gebruik in het kader van economische bedrijvigheid tot doel heeft en uitsluitend wordt aangehouden omwille van hogergenoemde (technische) beperking vanuit de KBO ten aanzien van de natuurlijke personen, kan, via voorliggende wijziging, met ingang vanaf 1 januari 2022 (i.e. vanaf aanslagjaar 2022), voor de maatschappelijke zetel op het grondgebied van stad Genk een belastingvermindering van 100% van de verschuldigde belasting bekomen. Om aanspraak te kunnen maken op de belastingvermindering, dient de belastingplichtige deze verminderingsgrond en een verklaring dienaangaande op te nemen op het aangifteformulier betreffende het eerstvolgende aanslagjaar. 

3. Tot slot wordt verduidelijkt, teneinde de administratieve last te verminderen voor de belastingplichtigen die beroep wensen te doen op de verminderingsgrond inzake de nieuwe vestiging met economische bedrijvigheid op het grondgebied van stad Genk (artikel 8 §1 a), dat de belastingplichtige kan verwijzen naar het datumveld “begindatum” in de KBO. Het aanleveren van bewijsstukken is niet nodig.

De wijzigingen aan het belastingreglement treden in werking vanaf 1 januari 2022 en vanaf aanslagjaar 2022.

Het dossier werd met de cel juridische zaken en een advocaat besproken.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het belastingreglement op de economische bedrijvigheid in vestigingen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 wordt gewijzigd als volgt:

  • Artikel 7: toevoeging extra punt e): “e) de natuurlijke personen die als budgethouder in het kader van een persoonlijk-assistentiebudget (PAB) of een persoonsvolgend budget (PVB) verplicht over een ondernemingsnummer dienen te beschikken; deze vrijstelling kan aangevraagd worden via het aangifteformulier.”;
  • Artikel 8, §1: toevoeging extra punt e): “e) voor de maatschappelijke zetel op het grondgebied van Genk, van de natuurlijke persoon van wie één of meerdere vestigingseenheden gelegen zijn op een adres verschillend van dat van de maatschappelijke zetel, en die aangeeft dat het adres van de maatschappelijke zetel uitsluitend wordt aangehouden omwille van de (technische) beperking vanuit de Kruispuntbank voor Ondernemingen en dat deze maatschappelijke zetel uitdrukkelijk niet, noch geheel, noch gedeeltelijk, het gebruik in het kader van economische bedrijvigheid tot doel heeft. De belastingvermindering bedraagt 100% van de verschuldigde belasting zoals bepaald in artikel 6, en wordt jaarlijks toegekend.”;
  • Artikel 8, §3: toevoeging na “belastingvermindering”:  “onder §1 b), c) en d)”; toevoeging zin: “Om aanspraak te kunnen maken op de belastingvermindering onder §1 e), dient de belastingplichtige een verklaring omtrent deze verminderingsgrond op te nemen op het aangifteformulier.”

Artikel 2

De wijziging van het belastingreglement gaat in vanaf 1 januari 2022, vanaf aanslagjaar 2022.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het belastingreglement op de economische bedrijvigheid in vestigingen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025.

IR 1.

2023_IP_00001 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Vuurwerk(verbod)

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Ria Grondelaers; Lotte Trippaers; Meryame Kitir
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 1.

2023_IP_00001 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Vuurwerk(verbod)

2023_IP_00001 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Vuurwerk(verbod)
Indiener(s)
Chris Janssens
Gericht aan
Wim Dries
Tijdstip van indienen
di 31/01/2023 - 16:19
Toelichting

Het stadsbestuur van Genk heeft tijdens de voorbije eindejaarsdagen het gebruik van vuurwerk uitzonderlijk toegelaten tussen 23 en 1 uur op oudejaarsavond. Een volledig verbod zag het stadsbestuur niet zitten zolang de verkoop van vuurwerk legaal is. Er hoefde geen vergunning aangevraagd te worden om vuurwerk af te steken. Wel zou politie Carma tijdens de kerstvakantie verhoogde controles uitvoeren op het naleven van het vuurwerkverbod (dat geldt buiten voormelde uren). 

Voor de rest van het jaar geldt een totaalverbod op vuurwerk voor particulieren. 

  • Hoeveel meldingen van overtredingen op het vuurwerkverbod (buiten de periode tussen 23 en 1u op oudejaarsavond) kreeg de politie en kreeg de stad?
  • Hoeveel boetes werden uitgeschreven naar aanleiding van deze meldingen?
  • Is het stadsbestuur op de hoogte van mensen die blessures opliepen wegens het gebruik van vuurwerk?
  • Zijn er meldingen binnengekomen van weggelopen, geblesseerde of overleden dieren wegens het gebruik van vuurwerk tijdens de eindejaarsdagen?
  • Welke specifieke controles werden er door politie Carma uitgevoerd tijdens de kerstvakantie?
  • Hoe evalueert het college het vuurwerkverbod en de flexibiliteit tijdens 23 en 1u op oudejaarsavond? Is dit te beheersen in de toekomst of zal men alternatief toezicht (moeten) onderzoeken? 
  • Heeft het stadsbestuur contact opgenomen met het federale niveau om te pleiten voor een verkoopverbod op vuurwerk? Zo ja, is er al een reactie ontvangen en hoe luidde die? Zo neen, zal het stadsbestuur dit alsnog doen?
Bespreking
Antwoord

Hoeveel meldingen van overtredingen op het vuurwerkverbod (buiten de periode tussen 23 en 1u op oudejaarsavond) kreeg de politie en kreeg de stad? 

Tussen 11 november en 1 januari kwamen er 26 meldingen over vuurwerk binnen. 

Hoeveel boetes werden uitgeschreven naar aanleiding van deze meldingen? 

Er werden vier PV’s opgesteld. Om een PV kunnen opstellen en overtreders te kunnen beboeten is het noodzakelijk dat de ploegen het afsteken van (knal)vuurwerk effectief kunnen vaststellen. Je zal begrijpen dat dat niet altijd evident is. Wanneer personen echter in het bezit gevonden worden van (knal)vuurwerk wordt dit steeds bestuurlijk inbeslaggenomen met het oog op vernietiging. 

Is het stadsbestuur op de hoogte van mensen die blessures opliepen wegens het gebruik van vuurwerk?

Verschillende diensten werden bevraagd. Er zijn geen officiële klachten (via klachtenmanagement) of schadegevallen (via dienst Verzekeringen) aangegeven bij stad Genk. We hebben dus geen weet van mensen die blessures opliepen wegens het gebruik van vuurwerk. We hebben daartoe overigens ook een preventiecampagne gelanceerd op sociale media. Tijdens deze campagne werd gewezen op het gevaar voor lichamelijke schade, alsook het gevaar voor dieren, ten gevolge van vuurwerk. 

Zijn er meldingen binnengekomen van weggelopen, geblesseerde of overleden dieren wegens het gebruik van vuurwerk tijdens de eindejaarsdagen?

Ook hier zijn verschillende diensten werden bevraagd. Er zijn geen officiële klachten (via klachtenmanagement) binnen gekomen of schadegevallen (via dienst verzekeringen) aangegeven bij stad Genk, maar we hebben wel weet van mensen van wie de dieren hinder ondervonden hebben. 

Welke specifieke controles werden er door politie Carma uitgevoerd tijdens de kerstvakantie? 

De verschillende meldingen inzake overlast door (knal)vuurwerk worden steeds gemonitord via het wekelijks operationeel overleg. De politie voorziet tijdens de eindejaarsperiode steeds extra toezicht op de naleving van het vuurwerkverbod. De reguliere ploegen maar in bijzonder de overlastploegen hebben extra aandacht voor de problematiek en patrouilleren extra op overlastgevoelige plaatsen. Het drone team wordt tijdens nieuwjaarsnacht standaard ingepland in de voorziene ordedienst, echter wegens de ongunstige weersomstandigheden hebben ze op dat moment niet kunnen vliegen.

Hoe evalueert het college het vuurwerkverbod en de flexibiliteit tijdens 23 en 1u op oudejaarsavond? Is dit te beheersen in de toekomst of zal men alternatief toezicht (moeten) onderzoeken?

De politie zoekt al meerdere jaren naar manieren voor een goede aanpak van een vuurwerkverbod. Dat blijft moeilijk. Uiteindelijk zal een landelijk of Europees verbod op verkoop van vuurwerk meer impact hebben dan controles.

Heeft het stadsbestuur contact opgenomen met het federale niveau om te pleiten voor een verkoopverbod op vuurwerk? Zo ja, is er al een reactie ontvangen en hoe luidde die? Zo neen, zal het stadsbestuur dit alsnog doen?

Samen met VVSG bepleiten heel wat lokale besturen bij de federale overheid al langer voor een totaalverbod op zowel de verkoop als het transport van feestvuurwerk door particulieren. Omdat handhaving van een lokaal verbod niet makkelijk is en gelet op de veiligheidsrisico’s, is de VVSG samen met haar leden al langer vragende partij voor een verbod op de verkoop van vuurwerk aan particulieren en het transport ervan, liefst grensoverschrijdend om vuurwerktoerisme te vermijden. De VVSG nam al verschillende initiatieven richting federale overheid. Minister van Economie Dermagne zou momenteel werken aan een wetsontwerp dat de verkoop van bepaalde soorten vuurwerk strikter reglementeert. Dat gaat voor de VVSG niet ver genoeg. De VVSG is wel voorstander van het behoud van de mogelijkheid dat lokale besturen een vergunning afleveren voor professioneel georganiseerd vuurwerk.  

wo 15/02/2023 - 08:34
IR 2.

2023_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Rina Simons: Afbouw bankautomaten

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Ria Grondelaers; Lotte Trippaers; Meryame Kitir
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 2.

2023_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Rina Simons: Afbouw bankautomaten

2023_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Rina Simons: Afbouw bankautomaten
Indiener(s)
Rina Simons
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
ma 06/02/2023 - 10:05
Toelichting

Wij volgen de afbouw van de bankautomaten op de voet. Men spreekt nu van ‘cashpunten’. Dat nieuwe cashpunt is niet verbonden aan één bepaalde bank en kwam er op initiatief van de grootbanken BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius en ING. Gevolg van die samenwerking is dat de banken hun geldautomaten op andere plaatsen sluiten.
 Iedereen die geld uit de muur wil halen moet bijgevolg naar het nieuwe cashpunt . Het hoeft geen uitleg dat dit een drama is voor mensen die minder mobiel zijn. 

Toch is het niet alleen die doelgroep die getroffen wordt. Zo moet elke inwoner kilometers omrijden: dat kost hen tijd én geld. Ook onze lokale handelaars zijn het slachtoffer van deze arrogante besparingsoperatie van de grootbanken.  

Bovendien kan je aan een neutrale geldautomaat enkel geld afhalen. Je kan er bijvoorbeeld geen overschrijvingen doen. Heel wat mensen zijn ondertussen mee met online bankieren, maar we mogen niet vergeten dat 1 op 5 mensen helemaal niet mee is met de digitalisering. Zij kunnen niet online bankieren en werken niet met al die nieuwe betaalapps. 

Het is net een kwetsbare groep die door dit nieuwe systeem het hardst wordt getroffen. 

Daarbij volgende vragen:
1. Is er overleg tussen de banken en de stad mbt het sluiten van de bankautomaten en de oprichting van het neutrale cashpunt? Zo ja, hoe verliep dat overleg en wat was de stellingname van het stadsbestuur?
2. Werd het stadsbestuur betrokken bij de keuze van de locatie van het neutrale cashpunt?
3. Wat vindt het stadsbestuur van de afbouw van de dienstverlening door de grootbanken?

Bespreking
Antwoord

Is er overleg tussen de banken en de stad met betrekking tot  het sluiten van de bankautomaten en de oprichting van het neutrale cashpunt? Zo ja, hoe verliep dat overleg en wat was de stellingname van het stadsbestuur?

Heeft u al contact gehad met de mensen van Cashpoint zo niet gaat u dit doen en hoe zal u vraag zijn?

Er is geen voorafgaand overleg geweest tussen de stad en de betrokken banken. We werden wel gecontacteerd door de directeur van het lokale KBC kantoor, die zijn bezorgdheid uitte over de evolutie. Op basis daarvan heeft de stad contact gelegd met Batopin om in overleg te gaan. Dat overleg is steeds moeizaam verlopen. Batopin verwijst naar haar ‘wetenschappelijk’ aanpak, waarbij ze samen met de UGent het locatie-onderzoek hebben uitgevoerd. 

Zo is het Batopin-punt omwille van de openingsuren van Shopping 1 niet bereikbaar tussen 20 uur ’s avonds en 8 uur ‘s morgens, waardoor ze eigenlijk niet kunnen voldoen aan de wettelijk verplichte dienstverlening.

Werd het stadsbestuur betrokken bij de keuze van de locatie van het neutrale cashpunt?

Gaan er ook cashpoints komen in de wijken? 

Bij de keuze van de eerste locatie van Batopin in Shopping 1 werd de stad niet betrokken. Dit werd geregeld tussen Batopin en Wereldhave, zonder overleg met de stad. Het is slechts na de opening van het eerste neutrale cashpunt dat Batopin contact gezocht heeft met de stad. En dit in functie van de zoektocht naar een tweede locatie. Voor dit tweede cashpunt in het stadscentrum hebben we een concreet voorstel gedaan. We hebben ook de hand gereikt om te helpen zoeken naar bijkomende locaties in Genk. Doch hier gaat Batopin voorlopig niet op in. 

Wat vindt het stadsbestuur van de afbouw van de dienstverlening door de grootbanken?

Welke impact gaat dit op onze stad hebben? Hoe gaan we ervoor zorgen dat mensen toch nog met cash kunnen betalen in de toekomst?

Het stadsbestuur betreurt de afbouw van de dienstverlening van de vier grootbanken op het vlak van ATM automaten. Het stadsbestuur blijft er bij de diverse banken op aandringen dat ze een goed bereikbare, gespreide en betaalbare dienstverlening aan onze burgers blijven aanbieden. 

wo 15/02/2023 - 08:39
IR 5.

2023_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Bankautomaten in onze stad.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Ria Grondelaers; Lotte Trippaers; Meryame Kitir
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 5.

2023_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Bankautomaten in onze stad.

2023_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Bankautomaten in onze stad.
Indiener(s)
Gaby Colebunders
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
wo 08/02/2023 - 11:58
Toelichting

De grootbanken hebben een nieuwe firma opgericht ‘Cash Point’. Het doel is tegen eind 2024 een evenwichtig netwerk aan cash-punten aan te bieden dat rekening houdt met waar mensen wonen, werken, cash gebruiken én hoe ze zich verplaatsen. 

Vanaf de zomer van 2022 vervangt het nieuwe netwerk van cash-punten de vroegere geldautomaten. “Zo wordt er voor een betere spreiding gezorgd, op plaatsen waar u ze echt nodig hebt”, klinkt het. 

In theorie klinkt dit hoopgevend, maar de eerste resultaten wat we zien gaat eerder de andere kant uit. Verschillende van mijn collega’s uit andere steden van ons land, geven me mee dat het eerder achteruit gaat. Bijvoorbeeld in Zelzate is er nog slechts 1 bankautomaat. Ik hoor ook dat verschillende burgemeesters van steden en gemeenten reeds actie hebben ondernomen. Je kan begrijpen dat er wel wat ongerustheid is bij onze inwoners. Ipv meer automaten en een betere spreiding zou het gaan verminderen. Steeds meer mensen betalen natuurlijk elektronisch, maar cash is niet volledig verdwenen. De markt, cadeaus, transacties op tweedehands.be etc zijn voorbeelden waar cash nog steeds de eerste betaalwijze blijft. Het mag zeker niet de andere kant uitgaan, zoals in Gent waar er bakkers zijn die zelfs geen cash meer aannemen. 

Mijn vragen: 

Welke impact gaat dit op onze stad hebben?
Gaan er ook cashpoints komen in de wijken?
Hoe gaan we ervoor zorgen dat mensen toch nog met cash kunnen betalen in de toekomst?
En heeft u al contact gehad met de mensen van Cashpoint zo niet gaat u dit doen en hoe zal u vraag zijn?
Bespreking
Antwoord

Is er overleg tussen de banken en de stad met betrekking tot  het sluiten van de bankautomaten en de oprichting van het neutrale cashpunt? Zo ja, hoe verliep dat overleg en wat was de stellingname van het stadsbestuur?

Heeft u al contact gehad met de mensen van Cashpoint zo niet gaat u dit doen en hoe zal u vraag zijn?

Er is geen voorafgaand overleg geweest tussen de stad en de betrokken banken. We werden wel gecontacteerd door de directeur van het lokale KBC kantoor, die zijn bezorgdheid uitte over de evolutie. Op basis daarvan heeft de stad contact gelegd met Batopin om in overleg te gaan. Dat overleg is steeds moeizaam verlopen. Batopin verwijst naar haar ‘wetenschappelijk’ aanpak, waarbij ze samen met de UGent het locatie-onderzoek hebben uitgevoerd. 

Zo is het Batopin-punt omwille van de openingsuren van Shopping 1 niet bereikbaar tussen 20 uur ’s avonds en 8 uur ‘s morgens, waardoor ze eigenlijk niet kunnen voldoen aan de wettelijk verplichte dienstverlening.

Werd het stadsbestuur betrokken bij de keuze van de locatie van het neutrale cashpunt?

Gaan er ook cashpoints komen in de wijken? 

Bij de keuze van de eerste locatie van Batopin in Shopping 1 werd de stad niet betrokken. Dit werd geregeld tussen Batopin en Wereldhave, zonder overleg met de stad. Het is slechts na de opening van het eerste neutrale cashpunt dat Batopin contact gezocht heeft met de stad. En dit in functie van de zoektocht naar een tweede locatie. Voor dit tweede cashpunt in het stadscentrum hebben we een concreet voorstel gedaan. We hebben ook de hand gereikt om te helpen zoeken naar bijkomende locaties in Genk. Doch hier gaat Batopin voorlopig niet op in. 

Wat vindt het stadsbestuur van de afbouw van de dienstverlening door de grootbanken?

Welke impact gaat dit op onze stad hebben? Hoe gaan we ervoor zorgen dat mensen toch nog met cash kunnen betalen in de toekomst?

Het stadsbestuur betreurt de afbouw van de dienstverlening van de vier grootbanken op het vlak van ATM automaten. Het stadsbestuur blijft er bij de diverse banken op aandringen dat ze een goed bereikbare, gespreide en betaalbare dienstverlening aan onze burgers blijven aanbieden. 

wo 15/02/2023 - 08:42
IR 3.

2023_IP_00003 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Noodfonds coronasteun

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Ria Grondelaers; Lotte Trippaers; Meryame Kitir
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 3.

2023_IP_00003 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Noodfonds coronasteun

2023_IP_00003 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Noodfonds coronasteun
Indiener(s)
Chris Janssens
Gericht aan
Wim Dries
Tijdstip van indienen
di 07/02/2023 - 17:54
Toelichting

Met het Decreet tot het nemen van dringende maatregelen met betrekking tot de noodfondsen voor cultuur, jeugd, sport, media en de lokale besturen, en met betrekking tot de armoedebestrijding naar aanleiding van de COVID-19-pandemie van 19 juni 2020 wilde de Vlaamse regering extra steun voorzien voor lokale cultuur-, jeugd- en sportverenigingen die getroffen werden door de coronapandemie. Voor de Vlaamse steden en gemeenten werd een budget voorzien van 87,3 miljoen euro.

In de weekendeditie van Het Belang van Limburg van 21 januari 2023 verscheen een onderzoek naar de besteding van die coronasteun door de Limburgse steden en gemeenten, die in totaal 11,9 miljoen euro ontvingen. Uit de analyse die gemaakt werd op basis van gegevens die ter beschikking gesteld werden door de lokale besturen blijkt dat minstens een deel van die middelen een bestemming kreeg die noch aan verenigingen besteed werden noch pandemiegerelateerd waren.

Het decreet van 9 juni 2020 bepaalde dat de gemeenten volledig vrij over de besteding van de middelen konden beslissen. Er waren geen voorwaarden, noch controle. Wel zou de Vlaamse regering de middelen monitoren.

Hoeveel middelen uit het noodfonds ontving stad Genk?

Kwam er vanuit de Vlaamse overheid een richtlijn met betrekking tot de besteding van deze middelen?

Hoeveel van de Genkse middelen uit het noodfonds kwam rechtstreeks terecht bij cultuur-, jeugd- en sportverenigingen?

Kan het stadsbestuur in grote lijnen een overzicht bezorgen van de manier waarop de (overige) Genkse middelen besteed werden?

Bespreking
Antwoord

Het schepencollege heeft in haar bijeenkomsten meerdere malen kennis genomen van de Corona-monitor 2021-2022. De finale versie van de monitor werd in het college van 25 januari 2022 behandeld. De meeste antwoorden op je vragen vind je terug in die dossiers en werden toegelicht in mijn gemeenteraadscommissie. 

Hoeveel middelen uit het noodfonds ontving stad Genk?

Genk ontving 1.250.253,53 euro. 

Kwam er vanuit de Vlaamse overheid een richtlijn met betrekking tot de besteding van deze middelen?

Zoals bepaald in artikel 10 van het decreet van 19 juni 2020 zijn de middelen uit het noodfonds die de Vlaamse Regering aan de gemeenten toekent, voor de gemeenten een algemene werkingssubsidie waarvoor geen specifieke verantwoording vereist is.  

Zie ook op: https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/subsidie/noodfonds-voor-cultuur-jeugd-sport-en-media)

Hoeveel van de Genkse middelen uit het noodfonds kwam rechtstreeks terecht bij cultuur-, jeugd- en sportverenigingen?

Er was een directe steun aan verenigingen van 1.029.271 euro en daarnaast een indirecte steun aan de beleidsdomeinen ter ondersteuning van de verenigingen van 492.036 euro. In totaal is dit 1.521.307 euro. 

Dit is het bedrag van Vlaanderen aangevuld met 271.053 euro middelen vanuit het stadsbestuur. 

Kan het stadsbestuur in grote lijnen een overzicht bezorgen van de manier waarop de (overige) Genkse middelen besteed werden?

Ik stel voor dat ik u de corona-subsidiemonitor overmaak, die je trouwens zelf kan terugvinden in de nota schepencollege. 

wo 15/02/2023 - 08:40
IR 4.

2023_IP_00004 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Socialewoningfraude

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Ria Grondelaers; Lotte Trippaers; Meryame Kitir
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 4.

2023_IP_00004 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Socialewoningfraude

2023_IP_00004 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Socialewoningfraude
Indiener(s)
Chris Janssens
Gericht aan
Wim Dries
Tijdstip van indienen
di 07/02/2023 - 18:32
Toelichting

Sinds 15 maart 2021 kunnen sociale woonactoren gebruikmaken van het raamcontract van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) om onderzoeksbureaus aan te stellen ter opsporing van fraude met buitenlandse eigendommen. Deze onderzoeken worden enkel uitgevoerd op basis van een ‘vermoeden’ van buitenlandse eigendommen bij sociale huurders.

De provincie Limburg is de ‘best scorende provincie’ in het uitvoeren van dergelijke onderzoeken. Meer dan de helft van de al uitgevoerde onderzoeken in Vlaanderen werd georganiseerd door sociale woonactoren uit de provincie Limburg. Opvallend hierbij is dat bijna geen enkel sociaal verhuurkantoor (SVK) in Vlaanderen dergelijke onderzoeken laat uitvoeren. Daar blijken geen vermoedens te zijn over buitenlandse eigendommen bij sociale huurders. Ook SVK De Scharnier voert hieromtrent geen enkel onderzoek. De sociale huisvestingsmaatschappij Nieuw Dak heeft wel onderzoeken laten uitvoeren. Uit de laatst beschikbare cijfers blijkt dat 46 van de 82 uitgevoerde onderzoeken een positief resultaat hadden. In maar liefst 56% van de uitgevoerde onderzoeken bij Nieuw Dak werd er een bewijs geleverd van bezit van onroerende eigendommen in het buitenland. 

Maar liefst 92,7% van de onderzoeken vonden plaats in Turkije en Marokko. Wat ver boven het gemiddelde van 80% in Vlaanderen ligt. 58% van de uitgevoerde onderzoeken in deze landen leverden een bewijs van bezit op.

Dit zijn indrukwekkende cijfers, zeker als je in rekening neemt dat slechts 7,5% van de allochtone sociale huurders onderzocht wordt op het bezit van buitenlandse eigendommen. De kans is dan ook groot dat we slechts het topje van de ijsberg zien. Met de binnenkort ééngemaakte woonmaatschappij voor heel Limburg vrees ik dat deze controles in de realiteit nog minder zullen uitgevoerd worden.

De Vlaamse minister van Wonen Matthias Diependaele liet onlangs in de media uitschijnen dat dit een terugverdieneffect heeft omdat er sociale woningen vrijkomen en de onterecht verkregen sociale kortingen teruggevorderd worden. 

  1. Kan u de bovenstaande cijfers met betrekking tot Nieuw Dak bevestigen? Zo neen, welke zijn de (meest recente) cijfers waarover het stadsbestuur beschikt?
  2. Volgt u deze cijfers ook op in een lokaal woonoverleg met Nieuw Dak? Vindt u deze cijfers over sociale fraude ook verontrustend? Welke conclusies trekt u uit deze cijfers?
  3. Zal u met Nieuw Dak en Het Scharnier in dialoog gaan om deze controles nog meer en gerichter uit te voeren? Zal u bij de ééngemaakte woonmaatschappij daar ook op aandringen?
  4. Kan u aangeven of de frauderende sociale huurders van Nieuw Dak inmiddels hun sociale woning verlaten hebben? Graag toelichting bij de cijfers terzake.
  5. Zijn de onterecht verkregen sociale kortingen inmiddels teruggevorderd door Nieuw Dak? Welk bedrag werd er in totaal teruggevorderd? Waarvoor zullen ze deze verworven gelden inzetten?
  6. Welke initiatieven zal u nemen zodat deze fraude met sociale woningen verder onderzocht wordt?
Bespreking
Antwoord

Kan u de bovenstaande cijfers met betrekking tot Nieuw Dak bevestigen? Zo neen, welke zijn de (meest recente) cijfers waarover het stadsbestuur beschikt?

Volgt u deze cijfers ook op in een lokaal woonoverleg met Nieuw Dak? Vindt u deze cijfers over sociale fraude ook verontrustend? Welke conclusies trekt u uit deze cijfers?

Er werden 73 vooronderzoeken aangevraagd inzake eigendom in het buitenland. Deze vooronderzoeken worden gericht aangevraagd op basis van een aantal criteria en signalen.

38 van deze vooronderzoeken waren positief, hetgeen wil zeggen dat er een onderzoek ten gronde werd opgestart. 35 huurders bleken een woning of bouwgrond te bezitten. Van deze 35 huurders hadden 10 huurders een gedeelde eigendom.

35 huurders op 3.500 verhuurde woningen betekent 1 procent. Bij controles op eigendom in het binnenland stellen we eenzelfde percentage vast. 

Zal u met Nieuw Dak en Het Scharnier in dialoog gaan om deze controles nog meer en gerichter uit te voeren? Zal u bij de ééngemaakte woonmaatschappij daar ook op aandringen?

Elke SHM (sociale huisvestingsmaatschappij), en dus Nieuw Dak ook, is wettelijk verplicht om na te gaan of de huurders voldoen aan de toelatingsvoorwaarden. Dus ook op het vlak van eigendom wordt er nagegaan of huurders al dan niet eigendom hebben (verworven). 

De minister heeft opdracht gegeven aan de VMSW (Vlaamse maatschappij voor sociaal wonen) om de controles op eigendom in het buitenland te faciliteren. Daarom sloot de VMSW voor heel de sector een raamovereenkomst af met een aantal onderzoeksbureaus.  

Nieuw Dak heeft ingetekend op de raamovereenkomst van de VMSW, waardoor controles inzake eigendom in het buitenland mogelijk is. Ook voor de nieuwe ééngemaakte woonmaatschappij zal dit het geval zijn.  

Wij vertrouwen erop dat Nieuw Dak dit plichtsbewust doet en de resultaten tonen dit ook. 

Kan u aangeven of de frauderende sociale huurders van Nieuw Dak inmiddels hun sociale woning verlaten hebben? Graag toelichting bij de cijfers terzake.

14 van de 35 huurders hebben hun woning vrijwillig verlaten. 16 huurders zijn gevat in een juridische procedure. 5 huurders zijn nog in een lopend onderzoek.

Zijn de onterecht verkregen sociale kortingen inmiddels teruggevorderd door Nieuw Dak? Welk bedrag werd er in totaal teruggevorderd? Waarvoor zullen ze deze verworven gelden inzetten? 

Ja. Het gaat over 700.697,58 euro; waarvan 26.665,74  euro tot op heden werd betaald. We stellen vast dat de vrederechter in juridische procedures zijn appreciatiebevoegdheid toepast, waardoor de vordering gemilderd wordt. 

Welke initiatieven zal u nemen zodat deze fraude met sociale woningen verder onderzocht wordt?

Nieuw Dak zal de huidige manier van werken verder zetten.

wo 15/02/2023 - 08:42
IR 6.

2023_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Cansu Pinarci: Hevige sneeuwval in Genk

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Ria Grondelaers; Lotte Trippaers; Meryame Kitir
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 6.

2023_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Cansu Pinarci: Hevige sneeuwval in Genk

2023_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Cansu Pinarci: Hevige sneeuwval in Genk
Indiener(s)
Cansu Pinarci
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
wo 08/02/2023 - 19:56
Toelichting

Op vrijdag 20 januari heeft het volop gesneeuwd in Limburg en Genk was al snel bedekt met een witte laag. Dat zorgde voor veel plezier, maar ook moeilijkheden op de baan.

De sneeuw zorgde voor verkeersproblemen en op sommige plaatsen geraakten auto’s en vrachtwagens de hellingen niet op. Door de combinatie van vriestemperaturen en sneeuw werd het al snel gevaarlijk glad op de wegen, voetpaden en fietspaden. Het verkeer in en om Genk is behoorlijk chaotisch verlopen, met vele files tot gevolg.

  1. De sneeuwbuien waren aangekondigd, welke preventieve maatregelen hebben wij genomen als stad om de veiligheid van de Genkenaren te waarborgen?
  2. Zijn er door de weersomstandigheden ongevallen vastgesteld in Genk?
  3. Het beste scenario is natuurlijk dat er op alle straten tegelijkertijd worden gestrooid, maar we weten dat dit in de praktijk niet haalbaar is, welke routes geven jullie de prioriteit en waarom?
Bespreking
Antwoord

Vooreerst wil ik toch even meegeven dat we op vrijdag 20 januari met uitzonderlijke weersomstandigheden geconfronteerd werden. Op korte tijd viel er bijzonder veel sneeuw en – tegen de voorspelling in – bleef het nadien sneeuwen. Daardoor lag er op veel plaatsen snel een heel pak sneeuw, wat vrijwel onmiddellijk tot wat verkeerschaos leidde. Veel (vracht)wagens begonnen te glijden, waardoor er op vele plekken files ontstonden en het verkeer verder stropte. Onze diensten hebben daarbij naar best vermogen gehandeld, maar ook onze wagens zaten bij moment natuurlijk vast in het verkeer.  

In antwoord op je vragen: 

De sneeuwbuien waren aangekondigd, welke preventieve maatregelen hebben wij genomen als stad om de veiligheid van de Genkenaren te waarborgen? 

De winterdienst van onze Technisch Uitvoerende Diensten heeft op basis van de voorspellingen proactief gestrooid. Stad Genk heeft aan abonnement op de meteoservices van DTN, waar dagelijks een weerbericht bezorgd wordt met onderscheid in vaststellingen gewoon wegdek en vaststelling bruggen (waar sneller gestrooid moet worden).  

Dit weerbericht geeft aan wat de wegdekverwachting is en welk weer er kan verwacht worden. Het geeft info over aard van bevriezing, rijm, ijzel, sneeuwval, neerslagkans en de minimale temperatuur van het wegdek. Het duidt zo wanneer men best waar strooit.  

Voor vrijdag 20 januari werd in eerste instantie aangegeven dat er sneeuwval zou zijn die gevolgd zou worden door neerslag. Op basis daarvan werd de focus gelegd op pekelen en strooien. Later bleek dat de regen weg zou blijven en dat er enkel sneeuw zou vallen, waardoor bijgestuurd werd en het sneeuwschuiven werd ingezet.  

Zijn er door de weersomstandigheden ongevallen vastgesteld in Genk?  

Op 20 januari 2023 zijn er 16 ongevallen in Genk geregistreerd, allen met enkel stoffelijke schade. Er zijn dus geen ongevallen met lichamelijke letsels geregistreerd.  

We kunnen wel stellen dat er meer ongevallen zijn gebeurd dan gewoonlijk. Het overgrote deel van de ongevallen zijn (mede) te verklaren door de weersomstandigheden.  

Het beste scenario is natuurlijk dat er op alle straten tegelijkertijd worden gestrooid, maar we weten dat dit in de praktijk niet haalbaar is, welke routes geven jullie de prioriteit en waarom? 

Voor onze wegen:

Men heeft een aantal prioritaire routes vastgesteld voor de winterdienst op de wegen. Deze strooiroutes werden afgestemd met AWV met het oog op aansluiting op hun routes en het vermijden van overlapping van routes. Voor het bepalen van de routes werd er prioriteit gegeven aan bustrajecten, bruggen, hellingen, gevaarlijke plaatsen, hoofdwegen en vervolgens een eerder vastgestelde lijst van straten en wijken.  

Zo zijn er vier routes die volgens een weersafhankelijk stappenplan worden uitgevoerd. In route 1 worden bij zeer lichte vorst de gekende gevaarlijke plekken zoals bruggen uitgevoerd worden. Bij feller vriesweer met kans op gladheid van de weginfrastructuur zal men route 2 en 3 uitvoeren. Bij hevige sneeuwval zal men via route 4 de hellingen door een combinatie van schuiven en strooien als bijkomende route uitvoeren. De winterdienst wegen gebeurt waar nodig door middel van sneeuwruimers en het strooien van de wegen met nat zout, een combinatie van pekelen en droog zout. Onze winterdienst beheert zo 270 kilometer in Genk.  

Voor onze fietspaden: 

In het verleden werden de fietspaden uitsluitend geborsteld bij sneeuwval. De routes van het borstelen werden afgestemd in functie van gebruiksintensiteit. Fietspaden langs invalswegen en nabij schoolomgevingen krijgen voorrang. In navolging van AWV dat sinds de winter van 2022 de fietspaden niet alleen borstelt, maar ook preventief pekelt, heeft de stad Genk sinds de winter van 2023 ook voorzien om de fietspaden die aansluiten op deze gewestelijke fietspaden te pekelen. Hiervoor werden er twee pekelstrooiers aangekocht die nog geleverd zullen worden. Aanliggende fietspaden worden vaak mee gestrooid met de routes van de wegen. De fietspaden langs gewestwegen worden door AWV onderhouden. Onze winterdienst beheert zo 148 kilometer fietspad dat sneeuwvrij geborsteld wordt en waarvan momenteel 42 kilometer preventief gepekeld wordt. Dit pekelen wordt dus systematisch verder uitgebreid.  

Aanvullend deze algemene bedenking: 

Het weekend van 20 januari zal ons nog lang bijblijven door de bijzonder hevige en onvoorziene sneeuwval. We zijn er van overtuigd dat onze medewerkers het beste gedaan hebben om zoveel mogelijk wegen en fietspaden sneeuwvrij te maken. We hebben uiteraard ook begrip voor de vele frustraties die vrijdag en in het weekend.
Voor wat de vrijdagavond betreft is dat effectief overmacht. Maar ook op zaterdag en zondag werden we geconfronteerd met een sterk aangevroren wegdek en sneeuwpakket, waardoor zelfs het borstelen niet veel effect had. Enkel tussen 11 en 16 uur (in periodes van dooi) hadden we de mogelijkheden om door te borstelen de sneeuw effectief te ruimen.  

Toch trekken we hieruit onze lessen en bekijkt schepen Yilmaz met zijn diensten hoe we een en ander kunnen verbeteren. We denken daarbij aan een betere communicatie, o.a. over onze routes; maar ook aan het maken van duidelijke afspraken over de schoolomgevingen. 

wo 15/02/2023 - 08:45
IR 7.

2023_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Nieuwe school in Sledderlo.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Hilde De Wilde
Verontschuldigd
Ria Grondelaers; Lotte Trippaers; Meryame Kitir
Secretaris
Hilde De Wilde
Voorzitter
Tom Arts, Voorzitter
IR 7.

2023_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Nieuwe school in Sledderlo.

2023_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Nieuwe school in Sledderlo.
Indiener(s)
Marleen Vrancken
Gericht aan
Tom Arts
Tijdstip van indienen
do 09/02/2023 - 08:54
Toelichting

Nu het ondertussen duidelijk is dat VZW Optimum Limburg een nieuwe school opstart in Sledderlo stellen wij ons toch enkele belangrijke vragen.

Hoe kijkt het stadsbestuur naar de oprichting van deze school, die beweert een pluralistische school te willen zijn. De meeste bestuursleden hebben een moslimachtergrond. Twee leden zijn ook verbonden aan de islamitische basisschool El Habib in Maastricht. 

Ze zijn reeds langer actief in de wijk als naschoolse begeleiders van huiswerkbegeleiding, activiteiten voor de kinderen. Voor het uitbouwen van deze activiteiten hebben ze 100 000 euro burgerbudget gekregen. Hoe kan u nu zeker zijn dat dit geld niet gebruikt wordt voor de oprichting van de school? Is er transparantie over de gebruikte budgetten? Hoe valt te verantwoorden dat dit geld dient om de Genkse burgers te verbinden en betrekken? 

Bij Basisschool Micky Mouse, maar ook bij andere basisscholen, verwachten ze een overstap van een heel aantal kinderen naar deze nieuwe school, als ze de goedkeuring krijgt. 

VZW Optimum misleidt vele ouders en probeert hen al te lokken zonder dat ze zeker zijn erkend te worden. En in september staan die kinderen dan weer aan hun oude schoolpoort. 

Kan het stadsbestuur deze goedwerkende school Micky Mouse op een manier helpen om hun werking verder te zetten. De scholen zijn immers al heel lang sterk bezig met taalontwikkeling en talentontwikkeling.

 Concrete vraag:

Steunt de stad dit initiatief, de aanvraag voor deze nieuwe school?

Wat vinden jullie hiervan?

Bespreking
Antwoord

Steunt de stad dit initiatief, de aanvraag voor deze nieuwe school? Wat vinden jullie hiervan?

Het stadsbestuur was tot voor kort ook niet op de hoogte van een formele aanvraag tot erkenning en subsidiëring van BS Optimum. Ondertussen hebben de initiatiefnemers wel contact opgenomen en werd er voor begin maart een overleg vastgelegd met het stadsbestuur. 

Voor wat hun ambities tot het starten van een nieuwe basisschool betreft heeft het stadsbestuur BS Optimum dus op geen enkele wijze ondersteuning geboden. In gevolge het decreet op het flankerend onderwijsbeleid, kan daar ook pas sprake van zijn wanneer de school erkend is. 

Gelet op de grondwettelijke vrijheid van onderwijs, die we als lokaal bestuur op elk moment wensen te respecteren, zijn we als stadsbestuur verplicht om elk onderwijsinitiatief dezelfde ondersteuning en/of sociale en andere voordelen te laten genieten. Gelet op het decreet op het flankerend onderwijsbeleid, is het stadsbestuur, en dat is een gegeven waar de onderwijsbesturen veel belang aan hechten, dan ook steeds neutraal. Die neutraliteit geldt overigens ook, zoals mede vastgelegd in de gedragscode van het LOP basisonderwijs, voor de stedelijke houding ten aanzien van de vrije schoolkeuze van ouders.

Misschien toch nog enkele reflecties op enkele suggestieve elementen uit uw vraagstelling:

Het huidige burgerbudgetproject dat zij uitvoeren was voor digitale projecten en loopt af op 31 juli aanstaande. Eind 2022 ontvingen zijn voor dit project het tweede voorschot na verantwoording en controle van de besteding van middelen van het eerste voorschot, conform de voorwaarden zoals ze omschreven zijn in de overeenkomst en het reglement. Er is daarbij strikt toezicht op de uitgaven. Deze mogen niet voor oneigenlijke doelen worden ingezet.  

De initiatiefnemers hebben tijd tot 1 april om een aanvraag tot erkenning en subsidiëring in te dienen. Het Agentschap voor Onderwijsdiensten Agodi ontving nog geen aanvraag.  De inspectie heeft vervolgens tot 31 augustus tijd om de aanvraag al dan niet goed te keuren. 

wo 15/02/2023 - 08:45