Terug
Gepubliceerd op 21/02/2023

2023_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Cansu Pinarci: Hevige sneeuwval in Genk

Gemeenteraad
di 14/02/2023 - 20:00 Limburghal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Nuzbiye Cifci; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Ria Grondelaers; Lotte Trippaers; Meryame Kitir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2023_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Cansu Pinarci: Hevige sneeuwval in Genk 2023_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Cansu Pinarci: Hevige sneeuwval in Genk

Motivering

Indiener(s)

Cansu Pinarci

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

wo 08/02/2023 - 19:56

Toelichting

Op vrijdag 20 januari heeft het volop gesneeuwd in Limburg en Genk was al snel bedekt met een witte laag. Dat zorgde voor veel plezier, maar ook moeilijkheden op de baan.

De sneeuw zorgde voor verkeersproblemen en op sommige plaatsen geraakten auto’s en vrachtwagens de hellingen niet op. Door de combinatie van vriestemperaturen en sneeuw werd het al snel gevaarlijk glad op de wegen, voetpaden en fietspaden. Het verkeer in en om Genk is behoorlijk chaotisch verlopen, met vele files tot gevolg.

  1. De sneeuwbuien waren aangekondigd, welke preventieve maatregelen hebben wij genomen als stad om de veiligheid van de Genkenaren te waarborgen?
  2. Zijn er door de weersomstandigheden ongevallen vastgesteld in Genk?
  3. Het beste scenario is natuurlijk dat er op alle straten tegelijkertijd worden gestrooid, maar we weten dat dit in de praktijk niet haalbaar is, welke routes geven jullie de prioriteit en waarom?

Bespreking

Antwoord

Vooreerst wil ik toch even meegeven dat we op vrijdag 20 januari met uitzonderlijke weersomstandigheden geconfronteerd werden. Op korte tijd viel er bijzonder veel sneeuw en – tegen de voorspelling in – bleef het nadien sneeuwen. Daardoor lag er op veel plaatsen snel een heel pak sneeuw, wat vrijwel onmiddellijk tot wat verkeerschaos leidde. Veel (vracht)wagens begonnen te glijden, waardoor er op vele plekken files ontstonden en het verkeer verder stropte. Onze diensten hebben daarbij naar best vermogen gehandeld, maar ook onze wagens zaten bij moment natuurlijk vast in het verkeer.  

In antwoord op je vragen: 

De sneeuwbuien waren aangekondigd, welke preventieve maatregelen hebben wij genomen als stad om de veiligheid van de Genkenaren te waarborgen? 

De winterdienst van onze Technisch Uitvoerende Diensten heeft op basis van de voorspellingen proactief gestrooid. Stad Genk heeft aan abonnement op de meteoservices van DTN, waar dagelijks een weerbericht bezorgd wordt met onderscheid in vaststellingen gewoon wegdek en vaststelling bruggen (waar sneller gestrooid moet worden).  

Dit weerbericht geeft aan wat de wegdekverwachting is en welk weer er kan verwacht worden. Het geeft info over aard van bevriezing, rijm, ijzel, sneeuwval, neerslagkans en de minimale temperatuur van het wegdek. Het duidt zo wanneer men best waar strooit.  

Voor vrijdag 20 januari werd in eerste instantie aangegeven dat er sneeuwval zou zijn die gevolgd zou worden door neerslag. Op basis daarvan werd de focus gelegd op pekelen en strooien. Later bleek dat de regen weg zou blijven en dat er enkel sneeuw zou vallen, waardoor bijgestuurd werd en het sneeuwschuiven werd ingezet.  

Zijn er door de weersomstandigheden ongevallen vastgesteld in Genk?  

Op 20 januari 2023 zijn er 16 ongevallen in Genk geregistreerd, allen met enkel stoffelijke schade. Er zijn dus geen ongevallen met lichamelijke letsels geregistreerd.  

We kunnen wel stellen dat er meer ongevallen zijn gebeurd dan gewoonlijk. Het overgrote deel van de ongevallen zijn (mede) te verklaren door de weersomstandigheden.  

Het beste scenario is natuurlijk dat er op alle straten tegelijkertijd worden gestrooid, maar we weten dat dit in de praktijk niet haalbaar is, welke routes geven jullie de prioriteit en waarom? 

Voor onze wegen:

Men heeft een aantal prioritaire routes vastgesteld voor de winterdienst op de wegen. Deze strooiroutes werden afgestemd met AWV met het oog op aansluiting op hun routes en het vermijden van overlapping van routes. Voor het bepalen van de routes werd er prioriteit gegeven aan bustrajecten, bruggen, hellingen, gevaarlijke plaatsen, hoofdwegen en vervolgens een eerder vastgestelde lijst van straten en wijken.  

Zo zijn er vier routes die volgens een weersafhankelijk stappenplan worden uitgevoerd. In route 1 worden bij zeer lichte vorst de gekende gevaarlijke plekken zoals bruggen uitgevoerd worden. Bij feller vriesweer met kans op gladheid van de weginfrastructuur zal men route 2 en 3 uitvoeren. Bij hevige sneeuwval zal men via route 4 de hellingen door een combinatie van schuiven en strooien als bijkomende route uitvoeren. De winterdienst wegen gebeurt waar nodig door middel van sneeuwruimers en het strooien van de wegen met nat zout, een combinatie van pekelen en droog zout. Onze winterdienst beheert zo 270 kilometer in Genk.  

Voor onze fietspaden: 

In het verleden werden de fietspaden uitsluitend geborsteld bij sneeuwval. De routes van het borstelen werden afgestemd in functie van gebruiksintensiteit. Fietspaden langs invalswegen en nabij schoolomgevingen krijgen voorrang. In navolging van AWV dat sinds de winter van 2022 de fietspaden niet alleen borstelt, maar ook preventief pekelt, heeft de stad Genk sinds de winter van 2023 ook voorzien om de fietspaden die aansluiten op deze gewestelijke fietspaden te pekelen. Hiervoor werden er twee pekelstrooiers aangekocht die nog geleverd zullen worden. Aanliggende fietspaden worden vaak mee gestrooid met de routes van de wegen. De fietspaden langs gewestwegen worden door AWV onderhouden. Onze winterdienst beheert zo 148 kilometer fietspad dat sneeuwvrij geborsteld wordt en waarvan momenteel 42 kilometer preventief gepekeld wordt. Dit pekelen wordt dus systematisch verder uitgebreid.  

Aanvullend deze algemene bedenking: 

Het weekend van 20 januari zal ons nog lang bijblijven door de bijzonder hevige en onvoorziene sneeuwval. We zijn er van overtuigd dat onze medewerkers het beste gedaan hebben om zoveel mogelijk wegen en fietspaden sneeuwvrij te maken. We hebben uiteraard ook begrip voor de vele frustraties die vrijdag en in het weekend.
Voor wat de vrijdagavond betreft is dat effectief overmacht. Maar ook op zaterdag en zondag werden we geconfronteerd met een sterk aangevroren wegdek en sneeuwpakket, waardoor zelfs het borstelen niet veel effect had. Enkel tussen 11 en 16 uur (in periodes van dooi) hadden we de mogelijkheden om door te borstelen de sneeuw effectief te ruimen.  

Toch trekken we hieruit onze lessen en bekijkt schepen Yilmaz met zijn diensten hoe we een en ander kunnen verbeteren. We denken daarbij aan een betere communicatie, o.a. over onze routes; maar ook aan het maken van duidelijke afspraken over de schoolomgevingen. 

wo 15/02/2023 - 08:45