Wij volgen de afbouw van de bankautomaten op de voet. Men spreekt nu van ‘cashpunten’. Dat nieuwe cashpunt is niet verbonden aan één bepaalde bank en kwam er op initiatief van de grootbanken BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius en ING. Gevolg van die samenwerking is dat de banken hun geldautomaten op andere plaatsen sluiten.
Iedereen die geld uit de muur wil halen moet bijgevolg naar het nieuwe cashpunt . Het hoeft geen uitleg dat dit een drama is voor mensen die minder mobiel zijn.
Toch is het niet alleen die doelgroep die getroffen wordt. Zo moet elke inwoner kilometers omrijden: dat kost hen tijd én geld. Ook onze lokale handelaars zijn het slachtoffer van deze arrogante besparingsoperatie van de grootbanken.
Bovendien kan je aan een neutrale geldautomaat enkel geld afhalen. Je kan er bijvoorbeeld geen overschrijvingen doen. Heel wat mensen zijn ondertussen mee met online bankieren, maar we mogen niet vergeten dat 1 op 5 mensen helemaal niet mee is met de digitalisering. Zij kunnen niet online bankieren en werken niet met al die nieuwe betaalapps.
Het is net een kwetsbare groep die door dit nieuwe systeem het hardst wordt getroffen.
Daarbij volgende vragen:
1. Is er overleg tussen de banken en de stad mbt het sluiten van de bankautomaten en de oprichting van het neutrale cashpunt? Zo ja, hoe verliep dat overleg en wat was de stellingname van het stadsbestuur?
2. Werd het stadsbestuur betrokken bij de keuze van de locatie van het neutrale cashpunt?
3. Wat vindt het stadsbestuur van de afbouw van de dienstverlening door de grootbanken?
Is er overleg tussen de banken en de stad met betrekking tot het sluiten van de bankautomaten en de oprichting van het neutrale cashpunt? Zo ja, hoe verliep dat overleg en wat was de stellingname van het stadsbestuur?
Heeft u al contact gehad met de mensen van Cashpoint zo niet gaat u dit doen en hoe zal u vraag zijn?
Er is geen voorafgaand overleg geweest tussen de stad en de betrokken banken. We werden wel gecontacteerd door de directeur van het lokale KBC kantoor, die zijn bezorgdheid uitte over de evolutie. Op basis daarvan heeft de stad contact gelegd met Batopin om in overleg te gaan. Dat overleg is steeds moeizaam verlopen. Batopin verwijst naar haar ‘wetenschappelijk’ aanpak, waarbij ze samen met de UGent het locatie-onderzoek hebben uitgevoerd.
Zo is het Batopin-punt omwille van de openingsuren van Shopping 1 niet bereikbaar tussen 20 uur ’s avonds en 8 uur ‘s morgens, waardoor ze eigenlijk niet kunnen voldoen aan de wettelijk verplichte dienstverlening.
Werd het stadsbestuur betrokken bij de keuze van de locatie van het neutrale cashpunt?
Gaan er ook cashpoints komen in de wijken?
Bij de keuze van de eerste locatie van Batopin in Shopping 1 werd de stad niet betrokken. Dit werd geregeld tussen Batopin en Wereldhave, zonder overleg met de stad. Het is slechts na de opening van het eerste neutrale cashpunt dat Batopin contact gezocht heeft met de stad. En dit in functie van de zoektocht naar een tweede locatie. Voor dit tweede cashpunt in het stadscentrum hebben we een concreet voorstel gedaan. We hebben ook de hand gereikt om te helpen zoeken naar bijkomende locaties in Genk. Doch hier gaat Batopin voorlopig niet op in.
Wat vindt het stadsbestuur van de afbouw van de dienstverlening door de grootbanken?
Welke impact gaat dit op onze stad hebben? Hoe gaan we ervoor zorgen dat mensen toch nog met cash kunnen betalen in de toekomst?
Het stadsbestuur betreurt de afbouw van de dienstverlening van de vier grootbanken op het vlak van ATM automaten. Het stadsbestuur blijft er bij de diverse banken op aandringen dat ze een goed bereikbare, gespreide en betaalbare dienstverlening aan onze burgers blijven aanbieden.
wo 15/02/2023 - 08:39