Wij stelden al enkele keren de vraag voor een duidelijke lijst van het verdwijnen van de bushaltes van De Lijn zoals aangekondigd in het nieuwe Limburgse vervoersplan. We kregen enkel een beperkte lijst van 16 bushaltes. Deze komt echter niet overeen met de cijfers die we hebben opgevraagd in het Vlaams parlement. Het zou over 84 bushaltes gaan, 5 keer zoveel dus.
Wij hebben begrepen dat afkloppen en inwerking treden is verlaat. Toch wordt het ruim tijd om de volledige lijst bekend te maken en eerlijk te zijn naar de bevolking. Het is toch absurd om de bushaltes gewoon af te schaffen zonder het informeren van de bevolking.
Het jarenlange besparingsbeleid wordt nu wel heel duidelijk. Mensen die op moeilijk bereikbare plaatsen of langs ‘niet-rendabele lijnen’ wonen, zien hun haltes verdwijnen. Ze zullen zelf maar moeten uitzoeken hoe ze op hun bestemming geraken. Met taxi’s, deelfietsen, deelsteps en belbussen. Maar wie kan dat betalen?.
Wij verdedigen ieders recht op mobiliteit. Dat recht wordt hoe langer hoe meer afgebouwd. Om het file- en milieuprobleem aan te pakken, hebben we nochtans meer en niet minder openbaar vervoer nodig.
Vragen:
Kunnen we de volledige lijst van bushaltes die verdwijnen krijgen?
Wat is het plan van de stad Genk om het verdwijnen van deze bushaltes op te vangen?
Hoe wil men dit betaalbaar houden voor de Genkenaar?
Dienst Mobiliteit beschikt hierover momenteel nog niet over nieuwe informatie ten opzichte van de vorige interpellatie tijdens de gemeenteraad van maart. Wat ondertussen zeker is, is dat de uitrol van basisbereikbaarheid in Vlaanderen niet zal plaatsvinden in 2022, maar ten vroegste in 2023.
di 16/11/2021 - 16:37