Terug
Gepubliceerd op 19/11/2021

2021_IP_00093 - Interpellatie van raadslid Chantal Coppens: Trajectcontroles in Genk vanaf december

Gemeenteraad
di 16/11/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Ria Grondelaers; Geert Swartenbroekx; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Sara Roncada; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Sabrina Cavaliere; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Hilde De Wilde

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2021_IP_00093 - Interpellatie van raadslid Chantal Coppens: Trajectcontroles in Genk vanaf december 2021_IP_00093 - Interpellatie van raadslid Chantal Coppens: Trajectcontroles in Genk vanaf december

Motivering

Indiener(s)

Chantal Coppens

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

wo 10/11/2021 - 10:26

Toelichting

Sinds 1 februari kunnen gemeenten zelf de snelheidsovertredingen vaststellen en beboeten in zones met een limiet van 30 of 50 kilometer per uur, wanneer de overtreding beperkt blijft tot hoogstens 20 kilometer per uur. Het decreet kwam er omdat de handhaving in bebouwde kommen te vaak dode letter bleef. Genk zal op 1 december starten met trajectcontroles in de Emiel Van Dorenlaan en de Rozenkranslaan en vanaf januari zullen  andere volgen.

Het is een goede zaak dat enerzijds te snel rijden drastisch zal worden aangepakt en dat anderzijds de inkomsten niet naar de federale regering gaan. 

Toch stel ik mij een aantal vragen naar aanleiding van wat ik in bepaalde artikels rond dit thema lees.

  • In het HBVL van 22 januari lees ik dat de stad Genk vanaf 2022 jaarlijks voor 1,5 miljoen aan gasboetes gaat innen, waarvan 1,2 miljoen euro uit de trajectcontroles. Hoe is dit bedrag berekend en op hoeveel boetes per jaar komt dat neer?
  • Ik lees in hetzelfde artikel dat daartegenover een investering staat van 700 000 euro. Is dat ook per jaar en hoe wordt dat bedrag besteed?
  • In een artikel van De Standaard van 8 november lees ik dat sommige lokale besturen een publiek-private constructie opzetten, waarbij de installatie, de uitbating en het onderhoud volledig uitbesteed worden aan private partners, die ook de kosten dragen. Mag ik ervan uitgaan dat Genk de trajectcontroles volkomen in eigen beheer houdt en dat u ook van mening bent dat ­private investeerders van dit boetesysteem geen melkkoe ­mogen maken en niet mee mogen beslissen over het verkeersveiligheidsbeleid?
  • Tenslotte hoor ik ook stellig verkondigen dat de belangrijkste doelstelling van de boetes niet het inkomen is maar een gedragsverandering bij de automobilist en het redden van levens. Toch rekent het stadsbestuur niet op een eenmalige piek maar op een jaarlijks vast inkomen. Moet ik daaruit besluiten dat het stadsbestuur niet gelooft dat de gasboetes het rijgedrag zullen veranderen?

Bespreking

Antwoord

In het HBVL van 22 januari lees ik dat de stad Genk vanaf 2022 jaarlijks voor 1,5 miljoen aan gasboetes gaat innen, waarvan 1,2 miljoen euro uit de trajectcontroles. Hoe is dit bedrag berekend en op hoeveel boetes per jaar komt dat neer?

Wij ramen dat er 90.000 GAS-boetes (+/- 4,7 miljoen euro) per jaar zullen worden uitgeschreven. Deze raming is het resultaat van passantentellingen op de betreffende trajecten, uitgevoerd door politie CARMA. Op deze passantentellingen hebben wij een overtredingsratio van 0,6% toegepast, eveneens gebaseerd op vaststellingen van politie CARMA. Zij stellen immers dat een vaste flitscamera een vaste overtredingsratio blijft genereren van 0,6%, ook al staat die camera er al enkele jaren.

Na het toepassen van de overtredingsratio, schatten we dat 95% van de vaststelling zal resulteren in een GAS-boete. De overige 5% betreft dan inbreuken die strafrechtelijk vervolgd zullen worden.

In 2020 zijn we met dit project gestart uitgaande van een eerste voorzichtige raming gebaseerd op 0,2%. Dat gaf dan +/- 2 miljoen euro aan inkomsten en een netto opbrengst van 1,2 miljoen euro. Na bijstelling naar 0,6% gaan we uit van een netto opbrengst van ongeveer 3,5 miljoen euro. 

Dit blijven slechts ramingen. Na stad Mechelen zijn wij de eerste stad die trajectcontroles zal inrichten in een zone 50km/u, en zeker op deze schaal. Wij zullen de cijfers dus nauwgezet opvolgen. 

Ik lees in hetzelfde artikel dat daartegenover een investering staat van 700 000 euro. Is dat ook per jaar en hoe wordt dat bedrag besteed?

Het gaat over 1,8 miljoen euro aan investeringen voor de cameraportalen en 200.000 euro voor de wegeniswerken, met een afschrijvingspercentage van 10%.

Daarnaast ook 754.000 euro per jaar aan operationele kosten (excl. afschrijving). Het betreft kosten aan onderhoud en verzekering van installaties, dataconnectie, softwarelicenties voor hosting netwerk en server, tweejaarlijkse herijking en operationele kosten voor InTouch. Er is ook een personeelskost voor 227.000 euro per jaar.

Mag ik ervan uitgaan dat Genk de trajectcontroles volkomen in eigen beheer houdt en dat u ook van mening bent dat - private investeerders van dit boetesysteem geen melkkoe - mogen maken en niet mee mogen beslissen over het verkeersveiligheidsbeleid?

Stad Genk beheert de exploitatie van de trajectcontroles volledig zelf, maar werkt omwille van wettelijke verplichtingen wel nauw samen met PZ CARMA. 

De IT-architectuur van de trajectcontroles bestaat uit vier bouwstenen: 

  • de cameraportalen, bestaande uit ANPR- en overzichtscamera’s
  • de M³-cube, die instaat voor de verwerking van de gegenereerde data 
  • het softwareprogramma InTouch, via dewelke stad Genk de verwerking van de GAS-boetes doet
  • het softwareprogramma CS Collect, via dewelke stad Genk het innen van de boetes organiseert, inclusief het innen van niet-betaalde boetes.

Stad Genk draagt de investering van de cameraportalen en is ook eigenaar van de portalen. De verwerking van de GAS-boetes en opvolging van de betalingen worden in eigen beheer gedaan. 

Politie CARMA moet volgens wettelijke verplichtingen de vaststelling van de overtreding doen. Volgens een prefinancieringsmodel investeren zij in de M³-cube. Dit model maakt het op termijn mogelijk om ook in de andere gemeenten van politiezone CARMA trajectcontroles in te richten. 

Moet ik besluiten dat het stadsbestuur niet gelooft dat de gasboetes het rijgedrag zullen veranderen?

Wij zijn er van overtuigd dat dit het gedrag zal wijzigen. Daarom zetten we ook in op een communicatiecampagne #veiliginGenk (over verkeersveiligheid) en kondigen we de trajectcontroles ook aan via dynamische snelheidsmetingen. 

Het project is eigenlijk geslaagd wanneer alle trajectcontroles in werking zijn en er 0 overtredingen worden vastgesteld. Maar we zeggen ook heel stellig: te snel is te snel. En spijtig genoeg blijven er hardrijders. Deze hardrijders zullen vanaf nu streng aangepakt worden.

We onderzoeken momenteel de ontwikkeling van een publiek toegankelijk dashboard waar we deze gedragsverandering visueel kunnen voorstellen, op basis van de verzamelde data. Dit onderzoek moet afgerond zijn in maart 2022. Daarna zullen we dit dashboard verder vorm geven.

Daarenboven engageert Stad Genk zich om met de bekomen inkomsten te investeren in verkeersveiligheid, opdat er nog meer gestuurd kan worden in de richting van een noodzakelijke gedragsverandering.

di 16/11/2021 - 16:33