WAAROVER GAAT HET?
Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen er administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:
1. het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;
2. het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);
3. het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
4. het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;
5. het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.
De bedragen van de administratieve geldboetes zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid Wegverkeerswet.
WAAROM VIA G.A.S.?
Met het invoeren van trajectcontroles en de handhaving via G.A.S. willen we de verkeersveiligheid in onze stad opmerkelijk verbeteren. Deze trajectcontroles zijn een onderdeel van een globaal verkeersveiligheidsplan.
Uit de Veiligheidsmonitor van 2020 blijkt dat 70 procent van de Genkenaren zich ook ergert aan bestuurders die te snel rijden.
Het doel is echter breder dan enkel handhaving, want er wordt getracht om een gedragsverandering te bereiken, waarbij de passanten hun snelheid aanpassen tot de maximum toegelaten snelheid en bijgevolg de verkeersveiligheid wordt vergroot. De stad opteert hiervoor voor een integrale aanpak, waarbij preventief wordt opgetreden via een duidelijk communicatieplan en handhavend via trajectcontroles. Binnen dit communicatieplan staan sensibilisatie en het creëren van een draagvlak centraal:
- sensibilisatie door de gevolgen van te snel rijden onder de aandacht te brengen;
- het creëren van draagvlak door helder uit te leggen waarom trajectcontroles nuttig zijn en welke positieve impact dit heeft op de verkeersveiligheid.
Door middel van deze integrale aanpak hoopt stad Genk het aantal snelheidsovertredingen tot een minimum te beperken en de verkeersveiligheid te verhogen.
VOORWAARDEN
De G.A.S. 5-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening.
Er is geen verplichting om een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds af te sluiten, maar er wordt wel bekeken of dit wenselijk is.
PROCEDURE G.A.S. 5
De procedure die moet gevolgd worden om een geldboete op te leggen n.a.v. van een G.A.S. 5-overtreding verschilt van de klassieke G.A.S.-procedure waardoor ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties moet aangevuld worden met deze procedure.
PLAN VAN AANPAK
Voor de implementatie van overtredingen G.A.S. 5 werd een projectgroep opgezet, waarin de betrokken stadsdiensten vertegenwoordigd waren. Er was ook uitgebreid overleg met de politie.
Het project kon inmiddels gefinaliseerd worden, wat resulteerde in:
- politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen;
- aangepast reglement G.A.S.;
- communicatieplan.
Nieuwe Gemeentewet
Wegverkeerswet
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten
Decreet Lokaal Bestuur
Sinds begin 2021 is er ook de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen in het kader van beperkte snelheidsovertredingen.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen goed.