Terug
Gepubliceerd op 18/02/2022

2021_IP_00052 - Interpellatie van raadslid Jasper Olaerts: Vroegtijdige schoolverlaters. En wat kan stad Genk anders / extra doen?

Gemeenteraad
di 20/04/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Michael Dhoore; Yilmaz Kurtal; Ria Grondelaers; Geert Swartenbroekx; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Sara Roncada; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Karel Kriekemans; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Sabrina Cavaliere; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Hilde De Wilde

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2021_IP_00052 - Interpellatie van raadslid Jasper Olaerts: Vroegtijdige schoolverlaters. En wat kan stad Genk anders / extra doen? 2021_IP_00052 - Interpellatie van raadslid Jasper Olaerts: Vroegtijdige schoolverlaters. En wat kan stad Genk anders / extra doen?

Motivering

Indiener(s)

Jasper Olaerts

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 15/04/2021 - 09:36

Toelichting

Genk kent een (te) groot aantal vroegtijdige schoolverlaters. De meest recente cijfers duiden erop dat 17,5 procent van de schoolverlaters in Genk geen diploma behalen. Genk scoort niet goed. Iedereen, en het individu zonder diploma in het bijzonder, is erbij gebaat dat deze cijfers verbeteren.

Vele initiatieven zijn er reeds opgezet om het aantal vroegtijdige schoolverlaters te laten dalen. 

De vraag aan het stadsbestuur is daarom: 

  1. Welke van de factoren die een impact hebben op vroegtijdig schoolverlaten identificeren jullie als lokaal bestuur. 
  2. Welke van deze factoren hebben jullie deze en vorige legislatuur aangepakt en op welke manier. 
  3. Welke van de eerder ondernomen acties worden als goed geëvalueerd. Wat zijn hiervan de behaalde KPI’s?
  4. Welke van de eerder ondernomen acties worden als niet goed geëvalueerd. Wat zijn hiervan de niet behaalde KPI’s?
  5. Welke nieuwe initiatieven zijn er recent opgestart of staan in de steigers? 
  6. Op welke factoren die impact hebben op het vroegtijdig schoolverlaten zijn deze gericht?
  7. Welke ambitie m.b.t. de evolutie van het percentage vroegtijdige schoolverlaters is er voor volgende jaren van deze legislatuur?

Bespreking

Antwoord

Welke  van  de  factoren  die  een  impact  hebben  op  vroegtijdig  schoolverlaten identificeren jullie als lokaal bestuur?

Op basis van de gekende literatuur en een gezamenlijke analyse met het brede onderwijs- en werkveld zijn dit de factoren en vaststellingen die we dagelijks maken:

  • Schoolmoeheid, lage motivatie en gebrek aan binding
  • Studiekeuzethematiek rond overgang basisonderwijs naar secundair onderwijs (te hoog, te weinig ondersteund door ouders, te weinig gebaseerd op echte talent, invloed van peergroup, …)
  • Opgebouwde leer- en taalachterstand en het zittenblijven
  • Spijbelgedrag
  • Invloed van jongerencultuur (normen en waarden) en kloof met schoolmilieu
  • Aantrekkelijkheid van de arbeidsmarkt (voor TSO en BSO jongeren)
  • Gezinskenmerken als opleidingsniveau, belangstelling en betrokkenheid van ouders
  • Schoolklimaat
  • Segregatie van bepaalde richtingen en groepen

 

Vandaag sterker dan tevoren is er voorts:

  • Het psychisch welbevinden en motivatie
  • Het effect van afstandsonderwijs
  • De ontbinding van de relatie tussen leerlingen / andere leerlingen / leerkrachten / school

Welke van deze factoren hebben jullie deze en vorige legislatuur aangepakt en op welke manier?

Als we de acties bekijken die reeds geïmplementeerd werden voor het Iedereen Slaagt Plan tot stand kwam, kunnen we stellen dat deze meestal reeds op verschillende factoren inspeelden. Graag verwijzen we daarbij naar: 

  • Het werken aan de professionalisering van leerkrachten inzake taalbeleid
  • Studie- en leerbegeleiding (zoals bijvoorbeeld de Klas van Sokrates van VZW PAS)
  • Het inzetten op gedragsproblemen: de Pedagogische trajecten, de werking van de Uitdaging
  • De ondersteuning van het project Warme scholen en het Overkophuis
  • De acties rond spijbelgedrag (binnen het LOP)
  • De werking van de Leerwinkel (met het zoeken naar alternatieve kwalificerende trajecten)
  • Het programma van de Bibambassadeurs
  • De werking rond onderwijsondersteunend gedrag vanuit de Opvoedingswinkel en de Cel Onderwijs
  • De werking van de T2-campus.

 

En daar kwam dus vanaf deze legislatuur het Iedereen slaagt-plan met zijn werven bij als nieuw geïntegreerd en samen met het onderwijs ontwikkeld kader. 

Welke van de eerder ondernomen acties worden als goed geëvalueerd en wat zijn hiervan de behaalde KPI’s?

  • De studie en leerbegeleiding, die aan een duidelijke nood en vraag in de wijken beantwoorden
  • De programma’s Petra / Klasboost en NAFT waarvan wetenschappelijk effectonderzoek de meerwaarde uitwees
  • De werking van het succesvolle programma van de Bibambassadeurs
  • De werking van de Leerwinkel met cijfers die aanwijzen dat er sprake is van stijgend cliënteel en grotere deelname aan opleiding en tweedekansonderwijs maar ook de waardering van een partner als VDAB ter zake;
  • De spijbelaanpak die duidelijk dalende spijbelcijfers genereerde in pre coronatijden.

Welke van de eerder ondernomen acties worden als niet goed geëvalueerd en wat zijn hiervan dan de niet behaalde KPI’s?

  • Het ondersteunen van het taalbeleid, wegens een te beperkt bereik en geen verdere vraag vanuit secundair onderwijs
  • Warme scholen (de Vlaamse financiering stopte)

Welke nieuwe initiatieven zijn er recent opgestart of staan in de steigers? 

Daarvoor verwijs ik graag naar het Iedereen slaagt-plan en de samen met het onderwijsveld vastgelegde werven. Op elk ervan werden stappen ondernomen. 

  • De Leerwinkel implementeert een transitietraject voor tweede en derde graad BSO (samen met het werkstation en de Uitdaging), waarbij men BSO jongeren die schoolmoe zijn aan boord wil houden via onder andere perspectiefgesprekken. De aanvragen stijgen hiervoor en de werking verloopt tot op heden naar ieders tevredenheid. 
  • Het ondersteunen van het afstandsonderwijs, waarbij we laptops ter beschikking stellen om blended learning te ondersteunen
  • De versnelde ontwikkeling van een Meldpunt Onderwijs waardoor we tijdens de eerste golf alvast 22 jongeren terug aansluiting hebben laten vinden met de school en leerkracht 
  • De gebiedsgerichte aanpak waarbij we samen met Gigos motivatiecoaches zullen inzetten
  • Een groter aanbod aan studie- en leerbegeleiding wordt ontwikkeld 
  • In preventief opzicht de COVID-zomerscholen derde graad basisonderwijs


Tenslotte willen we dit proces een nog steviger draagvlak geven door procesmatige     ondersteuning van de UCLL, die met ons het netwerk Samen Onderwijs Maken Genk    ontwikkelt.

Op welke factoren die impact hebben op het vroegtijdig schoolverlaten zijn deze gericht?

  • Taal- en leerachterstand
  • Motivatie
  • Schoolklimaat
  • Binding
  • Spijbelen
  • Ouderlijke vaardigheden

Welke ambitie m.b.t. de evolutie van het percentage vroegtijdige schoolverlaters is er voor volgende jaren van deze legislatuur?

De ambitie aan begin van de legislatuur jaarlijks was om minstens 1% te laten verminderen. Corona breng ons hier ook in een nieuwe situatie. We wachten dus nog even op de effecten hiervan. 

di 20/04/2021 - 16:45