Terug
Gepubliceerd op 18/02/2022

2021_IP_00049 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Afbouw bushaltes in Genk bis 2

Gemeenteraad
di 20/04/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Michael Dhoore; Yilmaz Kurtal; Ria Grondelaers; Geert Swartenbroekx; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Sara Roncada; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Karel Kriekemans; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Sabrina Cavaliere; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Hilde De Wilde

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2021_IP_00049 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Afbouw bushaltes in Genk bis 2 2021_IP_00049 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Afbouw bushaltes in Genk bis 2

Motivering

Indiener(s)

Gaby Colebunders

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 15/04/2021 - 08:29

Toelichting

Op de vorige gemeenteraad heb ik de vraag gesteld hoe het nu zat met de bushaltes die zouden verdwijnen in Genk. De lijst die we van Vlaanderen hadden gekregen kwam absoluut niet overeen met het antwoord dat ik heb gekregen op een schriftelijke vraag enkele weken voor de vorige gemeenteraad. Maar ook op deze vergadering bleef het antwoord schuldig. Men snapte niet dat de cijfers niet overeenstemden... Men gaf mij te kennen dat het onderzocht zou worden en dat men mij de juiste cijfers zou doorgeven.... Zelfs na een herhalingsmail van mij, blijven jullie mij het antwoord schuldig. Wij stellen ons de vraag waarom het zo moeilijk is om ons dan toch de juiste cijfers te geven? Het gaat hier niet om een verschil van enkele haltes. Onze bezorgdheid is dat als de cijfers van Vlaanderen kloppen, dat we dan toch met een echt probleem zitten. In Genk zouden er dan wel wat meer bushaltes verdwijnen. Om de cijfers nogmaals te herhalen....

 

Uit cijfers die wij opvroegen in het Vlaams parlement blijkt dat van de 247 bushaltes er 52 weggaan. Er komen er 9 bij dus netto gaat het over -43. Dat betekent dat één op 5 van onze bushaltes in onze stad zou verdwijnen.

Vragen

- welke zijn nu de juiste cijfers?

- waarom is het zo moeilijk om hier een duidelijk en juist antwoord te geven op de gestelde vraag?

Bespreking

Antwoord

Welke zijn nu de juiste cijfers?

Waarom is het zo moeilijk om hier een duidelijk en juist antwoord te geven op de gestelde vraag?

De tabel die ter beschikking is gesteld in het Vlaams Parlement klopt niet met onze gegevens. Het complete openbaar vervoersplan is dan ook een complexe oefening, waarbij, indien alles op een hoop gegooid wordt, verkeerde cijfers kunnen getrokken worden. Met foute conclusies tot gevolg. De aantallen die wij eerder bezorgden, zijn voor ons tot op heden de enige correcte. Deze hebben we recent nog afgetoetst met De Lijn. Graag overlopen we de verschillende werkpunten, en hopen u hiermee een duidelijk beeld geven.

De vervoerregioraad keurde op 26 oktober vorig jaar het openbaar vervoerplan goed. Alle gegevens van de lijnen en haltes van het kernnet en aanvullend net kunnen publiek geraadpleegd worden op hun website (https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid-mow/vervoerregios/vervoerregio-limburg). De geschrapte haltes die eerder aan u overgemaakt werden in de schriftelijke vraag en de interpellatie staan op dit plan. Er is tevens één bijkomende halte (C-mine) en een samenvoeging van de haltes in Sledderlo voorzien.

 Het gaat over deze geschrapte haltes:

Poreistraat (2), Bergbeemdstraat G8, Berglaan, Paresbemdstraat G8 (2), Weg naar Hengelhoef (2), Weg naar Termien (2), Winterslag Mijn (2)

 

Op 1 maart keurde de VVRR het ‘Vervoer-Op-Maat’-plan goed. Perifeer op Genks grondgebied zullen enkel ‘vervoer-op-maat’-flex-haltes komen die niet in de halte-oefeningen opgenomen zijn. Daarnaast zijn er ook nog de functionele vervoerslijnen die zorgen voor doelgericht aanbod, zoals bijvoorbeeld het scholierenvervoer. 

 

Voorafgaand aan deze oefeningen werd het plan opgemaakt om het stadsnet van Genk (G-net) conform het concept basisbereikbaarheid om te vormen. Enkele lijnen zullen van traject veranderen waardoor op sommige plaatsen haltes verdwijnen en op andere plaatsen nieuwe haltes verschijnen. Gezien in de opmaak van het openbaar vervoerplan binnen de VVR enkel gekeken wordt naar de trajecten vanaf 1 januari 2022 komen deze veranderingen daar niet in terug. Onderstaande tabel geeft wel een overzicht:

 TABEL: zie bijlage. 

 

Ondertussen wordt verder gewerkt aan de afwerking van het totale nieuwe openbaar vervoerplan dat vanaf 1 januari 2022 operationeel zal zijn. Hiervoor is er regelmatig bilateraal overleg met De Lijn en houden we ook contact met het bestuur van de VVR Limburg. Wanneer alles in zijn plooi ligt en goed is afgestemd met de verschillende partners, zullen we de Genkenaar grondig informeren. Ook vanuit de VVR Limburg wordt een communicatieplan opgemaakt. 

 

Gezien het over het totale plaatje van openbaar vervoer gaat, moet vermeld worden dat wij tevens ijveren voor het realiseren van Spartacus Lijn 2 zoals deze werd vastgelegd in de startnota van juni 2016. Het tracé en de voorziene haltes zullen in de toekomst een belangrijke toegevoegde waarde betekenen voor de mobiliteit van de Genkenaar en zijn bezoeker.

 

De dienst mobiliteit stelt alleszins alles in het werk om Stad Genk te voorzien van een volwaardig openbaar vervoersnet met het oog op een duurzame toekomst en de realisatie van de noodzakelijke modal shift.

di 20/04/2021 - 16:40