De Vlaamse Regering is een bondgenoot van alle lokale besturen die schoolomgevingen veiliger willen maken. Nu wil ze lokale besturen ook ondersteunen in het veiliger maken van schoolroutes langs gemeentewegen. Daarom lanceert ze een subsidieoproep van 15 miljoen euro.
Wij kunnen als stad een subsidie aanvragen voor projecten die de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen verbeteren. De subsidie is gericht op snel uitvoerbare maatregelen zoals verkeerssignalisatie en kleine infrastructurele maatregelen.
Projecten die in aanmerking komen:
De volgende uitgaven komen in aanmerking:
Wij krijgen als stad de mogelijkheid om de 6 toegekende maar nog niet bepaalde schoolroutes te spreiden over de 2 kalenderjaren 2021 en 2022.
Ik vraag aan de meerderheid om in te tekenen op deze subsidieoproep en bottom-up te werken met scholen, ouderraden, fietsersbond en de wijkverenigingen om aanvragen stevig te motiveren.
Voorbeelden van onveilige schoolroutes zijn:
Immers een aangename en veilige weg naar school ligt zo voor elke Genkse leerling in bereik.
Sta me toe eerst toch even te nuanceren. Uiteraard blijven we gestaag werken aan het verder optimaliseren van schoolroutes- en straten, maar we zijn wel van mening – en ook politie Carma staat ons hierin bij – dat we op onze gemeentewegen geen enkel of toch weinig gevaarlijke punten of wegdelen kennen.
Wil de meerderheid intekenen op deze subsidieoproep en bottom-up werken met scholen, ouderraden, fietsersbond en de wijkverenigingen om aanvragen stevig te motiveren?
We hebben in het verleden al beroep gedaan op de subsidie Veilige schoolomgeving en zijn verheugd met de nieuwe (aanvullende) subsidie Veilige schoolroutes van de Vlaamse Overheid. We zullen hier uiteraard maximaal beroep op doen. Voor investeringen in fietsinfrastructuur gaan we steeds op zoek naar de meest geschikte en financieel gunstigste subsidie (via het Fietsfonds, Vlaanderen Veerkracht of Veilige Schoolroutes). De diensten Mobiliteit en Bouw&Infra volgen dit op de voet op. Het spreekt voor zich dat we hiervoor samenwerken met scholen en verenigingen. Met de Fietsersbond heeft de dienst Mobiliteit op geregelde tijdstippen structureel overleg.
Dus op een uitzondering na maken de bestaande schoolroutes reeds onderdeel uit van geplande en lopende grootschalige projecten waar al zware subsidieregelingen van toepassing zijn. Zo realiseerden we al module 10 op Campus Bret en het nieuwe complex aan de Sint-Albertusschool in Zwartberg. Ook de schoolstraat Hooiweg en beveiliging van de schoolroute Keinkesstraat in Kolderbos is afgewerkt.
Volgende projecten zijn gepland: