Terug
Gepubliceerd op 18/02/2022

2021_IP_00042 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Inrichten van zomerscholen 2021

Gemeenteraad
di 20/04/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Michael Dhoore; Yilmaz Kurtal; Ria Grondelaers; Geert Swartenbroekx; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Sara Roncada; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Karel Kriekemans; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Sabrina Cavaliere; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Hilde De Wilde

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2021_IP_00042 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Inrichten van zomerscholen 2021 2021_IP_00042 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Inrichten van zomerscholen 2021

Motivering

Indiener(s)

Marleen Vrancken

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

di 13/04/2021 - 11:05

Toelichting

Minister Ben Weyts voorziet voor komende zomer weer 10.000.000 euro voor de zomerscholen. Het lokaal bestuur kan voor elk kind 45 euro + 20 euro ontvangen voor het organiseren van deze zomerscholen. Vorige zomer zijn er 7 zomerscholen ingericht, 3 voor de 3e graad basisonderwijs en 4 voor het secundair.

In het slotrapport staat dat er meer moet ingezet worden op de basisschool. Men zal vroeger starten met de ontwikkeling van de zomerscholen. (In het rapport staat januari) ook zal er een hernieuwde dialoog plaatsvinden met het basisonderwijs.

Tegen de paasvakantie moet de inbreng van de stedelijke diensten duidelijk zijn. Het voorstel moest klaar zijn tegen Pasen 2021.

Magda Dekkers ontvangt van de stad 17.985 euro voor een begeleidingstraject i.v.m. het taalbeleid en de zomerscholen. Dit geld gaat vooral naar overleg, met beleidsmensen. Wanneer schiet men wakker, en beseft men dat het de mensen op de werkvloer zijn die deze begeleiding nodig hebben. Het zijn de leerkrachten die de noden zien bij de aanpak van de leerachterstand, zij moeten de ondersteuning voelen.

Bij de zomerscholen van 2020 waren er toch een aantal problemen die men dit jaar wil aanpakken. Het vinden van leerkrachten voor deze zomerscholen, de mobiliteit van de kinderen,  de samenwerking met de verschillende partners in de deelgebieden, om er enkele te noemen.

Vragen:

  1. Engageert stad Genk zich als lokaal bestuur om in de zomer van 2021 zomerscholen in te richten?
  2. Is de ontwikkeling hiervan reeds opgestart zoals men vooropstelde in januari?
  3. Er zou een voorstel gedaan worden aan het onderwijs en het college tegen Pasen 2021? Is dit voorstel gedaan? Is dat dossier in te kijken?
  4. Hoe zal men actief op zoek gaan naar goede leerkrachten voor de zomerscholen (studenten lerarenopleiding?) om zo meer zomerscholen te kunnen inrichten, zoals vooropgesteld.
  5. Is de dialoog met de basisscholen reeds opgestart? Hoe zullen de scholen betrokken worden bij de inrichting van de zomerscholen? 
  6. Zal er een open oproep gedaan worden naar de potentiële deelnemers, om zo meer kinderen te bereiken?
  7. Hoe zal de professionele begeleiding van Magda Dekkers voelbaar zijn op de werkvloer?
  8. De inspiratiegids van de Vlaamse overheid i.v.m. de organisatie van de zomerscholen is een dankbaar instrument. Wordt dit actief gebruikt?

Bespreking

Antwoord

Engageert stad Genk zich als lokaal bestuur om in de zomer van 2021 zomerscholen in te richten? 

Het stadsbestuur zal zich zeker engageren om zomerscholen in te richten en de regie hiervoor op te nemen. Naast de zomerschool voor anderstalige nieuwkomers (die we al een tiental jaren inrichten) gaan we voor een duidelijk aantal zomerscholen in het basis en secundair onderwijs. We wachten wel nog de concrete info af die de Vlaamse administratie Onderwijs en Binnenlandse zaken op 23 april hierover zal communiceren.

Is de ontwikkeling hiervan reeds opgestart zoals men vooropstelde in januari?

De eerste gesprekken voor de zomerscholen voor de tweede graad basisonderwijs zijn inderdaad vanaf januari gestart. Voor het secundair onderwijs werd ook een rondvraag gedaan bij potentiële organisatoren zoals PEP vzw, Edu-actieve jongeren, de OKAN-school en Youth in Action. 

Er zou een voorstel gedaan worden aan het onderwijs en het college tegen Pasen 2021? Is dit voorstel gedaan? Is dat dossier in te kijken?

Voor de zomerscholen voor het basisonderwijs is er inderdaad al een verkennende ronde geweest met het onderwijsveld. Op basis daarvan is er een consensus om zeker in te zetten op de tweede graad basisonderwijs en daarbij, gelet op de vaststellingen, vooral in te zetten op mondelinge taalvaardigheid. Er zal, na de bekendmaking van de modaliteiten van de oproep, door de dienst Opgroeien in een Leeromgeving begin mei een plan van aanpak en tijdslijn voorgelegd worden aan het schepencollege. 

Hoe zal men actief op zoek gaan naar goede leerkrachten voor de zomerscholen (studenten lerarenopleiding?) om zo meer zomerscholen te kunnen inrichten, zoals vooropgesteld.

Voor alle zomerscholen wordt de inzet van expert-leerkrachten ten stelligste aangeraden. Zo staat het ook in de inspiratiegids. Op basis van de Vlaamse informatie, ontwikkelen we momenteel een profiel voor de Genkse begeleidende leerkrachten. Voor de werving van leerkrachten is er een duidelijke afspraak met de onderwijspartners dat dit enkel via de scholengemeenschappen zal verlopen en dat zij op basis van het profiel intensief zullen ondersteunen voor de zomerscholen basisonderwijs. Dat gebeurt dus niet met iedere school of directie apart. Wij zullen de leerkrachten dus ook niet rechtstreeks aanspreken. 

Is de dialoog met de basisscholen reeds opgestart? Hoe zullen de scholen betrokken worden bij de inrichting van de zomerscholen? 

De dialoog werd reeds eind 2020 gestart vanuit de evaluatie van de zomerscholen 2020, maar ook op basis van de beginsituatiemeting in september en de vaststellingen in verband met leer- en leerstofachterstand. Zo kwamen we alvast voor de tweede graad basisonderwijs tot de keuze voor de focus op mondelinge taalvaardigheid. Voor de zomerscholen zelf rekenen we, via een goed geplande en haalbare samenwerking, op de inzet van de basisscholen inzake werving en selectie van kinderen, communicatie naar leerkrachten en ouders, activering van expert-leerkrachten en omschrijving van de beginsituatie. Dit alles verloopt via de netstructuren, maar we vragen daarbij extra aandacht voor het zo adequaat mogelijk informeren van scholen, directies, zorgcoördinatoren en leerkrachten. 

Zal er een open oproep gedaan worden naar de potentiële deelnemers, om zo meer kinderen te bereiken?

Voor de zomerschool voor de tweede graad is dat niet het geval. Wel zal er via de selectie van de zorgcoördinatoren en leerkrachten vooral gefocust worden op die kinderen waarbij voor de pandemie al onderwijsachterstand was en bij wie de kloof alleen maar vergroot is. We willen een ideale grootte van 12 à 15 blijven handhaven (als dit toegestaan wordt) voor de drie locaties in de tweede graad en daarbij een duurzame deelname weten te verzekeren. 

Tegelijkertijd willen we echter, in navolging van de Herfst-, Krokus- en Paasscholen, ook andere zomerscholen inrichten voor andere graden van het basisonderwijs. Daarbij zal er wel een open bekendmaking zijn Op die wijze willen we meer kinderen de kans geven op een educatief aanbod in de zomervakantie.

Hoe zal de professionele begeleiding van Magda Dekkers voelbaar zijn op de werkvloer?

Mevrouw Magda Deckers zal, als procesbegeleider flankerend onderwijsbeleid basisonderwijs, samen met mevrouw Lut Bylois mee met de bevoegde ambtenaren de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van de zomerscholen voor de tweede graad basisonderwijs voor haar rekening nemen. Daarbij draagt ze mee zorg voor de werving en begeleiding van alle begeleiders.

Wordt de inspiratiegids van de Vlaamse overheid i.v.m. de organisatie van de zomerscholen actief gebruikt?

De inspiratiegids, die mee gebaseerd is op onder andere onze rapportering en evaluatie en de bevraging van alle Genkse stakeholders, is een bevattelijk overzicht van alle aspecten van de zomerschool. We waren niet erg verrast door de inhoud, maar het bevat wel een duidelijke structuur die we onder andere gebruikten in ons overleg met het onderwijs. De gids bevat ook een aantal kapstokken voor de ontwikkeling van de nieuwe zomerschoolaanvraag voor de stad en de toetsing en verrijking van zomerschoolconcepten van Genkse partners.

Aanvullend op dit alles geef ik nog even mee dat schepen Nagels in haar commissie wanneer Corona het ons toelaat om daarvoor opnieuw fysiek samen te komen de hele aanpak van het flankerend onderwijsbeleid, met inbegrip van het plan rond vroegtijdig schoolverlaten en Iedereen Slaagt uitgebreid zal toelichten. 

di 20/04/2021 - 16:29