Achtergrondsituatie.
Deze tijden van lockdown dreigen een groot effect te hebben op het aantal gevallen van intra-familiaal geweld. Experts waarschuwen dat we een grote stijging kunnen verwachten. In de pers viel te lezen dat 2 op 10 mensen in tijdelijke werkloosheid meer conflicten kennen met huisgenoten. De hulplijnen voor intra-familiaal geweld zagen al een toename in oproepen met bijna 30%. Onderzoeken uit het buitenland tonen ook aan dat er een stijging was in intra-familiaal geweld tijdens de periode van lockdown.
Vrouwen moeten binnen blijven, maar voor vrouwen die slachtoffer zijn van intra-familiaal geweld is dat een gevaarlijke situatie. Daarom denken wij met de PVDA-fractie dat we preventieve stappen moeten ondernemen. Elke dag telt en hoe langer de lockdown duurt, hoe groter het probleem dreigt te worden. Wij hebben enkele voorstellen waarvan we denken dat ze in Genk kunnen toegepast worden.
Voorstellen:
Wij hopen dat deze drie voorstellen worden opgenomen zodat we de stijging van intra-familiaal geweld ook in onze stad kunnen tegengaan. Het is in deze periode heel belangrijk dat we voor iedereen zorgen.
Met betrekking tot uw voorstel om alle vrouwen die de afgelopen drie maanden klacht indienden proactief op te bellen:
Politiezone Carma is kernpartner in het Family Justice Center (FJC). In het FJC delen de hulpverlenings- en justitiële informatie en stemmen ze verder af rond de juiste aanpak. Concreet wil dat zeggen dat iedere melding of tussenkomst uitvoerig bekeken wordt en dat er bij iedere geweldsituatie tussen (ex)partners of familieleden een risicotaxatie gebeurd. Op basis van die afweging wordt dan gekeken wat er in die specifieke situatie nodig is en of en hoe betrokkenen best gecontacteerd worden. In situaties die als risicovol of urgent ingeschat worden, volgt sowieso een snel en zo aanklampend mogelijk hulpverlenend aanbod vanuit het FJC.
Daarnaast wordt er vanuit het OCMW standaard proactief contact opgenomen met cliënten met een actief dossier om te informeren hoe het met hen gaat. Bij gekende dossiers rond intrafamiliaal geweld nemen we vaker contact op en al zeker met cliënten waarvan we weten dat ze in een onstabiele relatie zitten en ze zelf moeilijk contact zullen nemen. Onze maatschappelijk werkers bespreken ook deze dossiers met de collega’s van het FJC.
Met betrekking tot uw voorstel tot opvangmogelijkheden:
Vanwege de bijkomende druk op de reguliere opvangmogelijkheden voor slachtoffers en hun kinderen werd tijdelijk een bijkomende opvang voor deze doelgroep gecreëerd via een hotel in Vlaanderen, op een geheime locatie, met de werknaam Veilige Haven. Sinds dinsdag 14 april kunnen cliënten hier terecht. Vorige week is hieromtrent gecommuniceerd. Deze opvangmogelijkheid is een aanvulling op het bestaande aanbod van CAW Limburg, die ook in residentiële opvang voorzien voor slachtoffers van intrafamiliaal geweld, al dan niet met hun inwonende kinderen, die voldoende zelfredzaam zijn. De eerste contacten voor deze opvang verlopen steeds via het reguliere contactpunt van het team directe opvang van het CAW of via politie; en zullen ook verder afgestemd worden met het FJC.
Met betrekking tot uw voorstel tot het verder informeren rond deze problematiek:
Het is belangrijk om de gekende poster rond “omgaan met conflicten in het gezin tijdens de coronacrisis in vijf tips” zo breed mogelijk te verspreiden. Vanuit het stadsbestuur en de politie hebben we dat alvast gedaan.
We zetten daarnaast verder in het op sensibiliseren en inlichten van de burgers rond het nummer 1712 en roepen op om bij onveiligheid steeds de politie te contacteren. We gaan daarbij ook uit van ‘iedereen alert’. Iedereen die aanwezig is in de wijken, binnen de hulpverlening en gezondheidssector moet alert zijn voor mogelijke signalen en de gekende meldpunten hierover informeren.
De werkwijze betreffende het codewoord ‘masker-19’ is in België anders aangepakt dan in andere landen. De procedure loopt hier als volgt: wanneer een slachtoffer in een apotheek vraagt naar ‘masker 19’ antwoordt de apotheker dat dat type masker besteld moet worden en vraagt het slachtoffer zijn of haar contactgegevens. Daarop contacteert de apotheker hulpverleners van het Centrum voor Algemeen Welzijnswerk (CAW) via de hulplijn 1712. Die nemen op hun beurt contact op met het slachtoffer. Communicatie hieromtrent gebeurde reeds. Voorzichtigheid is hierbij geboden om betrokken daders niet onnodig slimmer te maken.
di 21/04/2020 - 12:05