Terug
Gepubliceerd op 08/06/2020

2020_IP_00037 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Help het onderwijs in Genk: geefereenlaptop.

Gemeenteraad
di 21/04/2020 - 20:15 De Ontdekking - Bibliotheek
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2020_IP_00037 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Help het onderwijs in Genk: geefereenlaptop. 2020_IP_00037 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Help het onderwijs in Genk: geefereenlaptop.

Motivering

Indiener(s)

Gaby Colebunders

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 16/04/2020 - 10:28

Toelichting

Achtergrondsituatie.

In tijden van crisis zien we de pijnpunten in het huidige beleid nog sterker uit de verf komen: de digitale kloof wordt voor de zwakkeren in de maatschappij duidelijk groter. Zo kunnen kwetsbare kinderen maar meedoen met afstandsonderwijs als ze thuis beschikken over een laptop én over internet én over vaardigheden om met zo een laptop te werken.

Vragen en voorstellen:

  • Is er reeds vanuit de stad een task force opgesteld met de directies van de verschillende scholen om de behoeften te weten te komen van scholen om afstandsonderwijs te organiseren? En zo ja, wat zijn die noden dan en zo nee, wanneer wordt dan zoiets voorzien? Als er destijds een taskforce opgesteld werd om Genk terug economisch op de kaart te zetten, dan is het nu alle hens aan dek om menselijk kapitaal op de kaart te zetten en het niet alleen aan de scholen over te laten (it takes a whole city...)
  • Andere steden (bijv. Peer) organiseren momenten waarbij inwoners hun oude laptop kunnen binnenbrengen bij het stad. Een firma of eigen stadsdiensten maken de laptops terug gebruiksklaar en bezorgt deze aan de scholen die weten welke kinderen nood hebben aan een laptop.
  • Hierbij kan ook gedacht worden om vanuit de stad een soort van ICT-helpdeks op poten te zetten om gezinnen te helpen om met zo een laptop om te gaan.
  • Dan zijn er nog platformen zoals "Geefereenlaptop", waarbij bedrijven laptops kunnen doneren. Ook stad Genk zou een beroep kunnen doen op Genkse bedrijven om hiermee aan de slag te gaan, maar ook andere verenigingen zouden hierin een rol kunnen spelen. Zo heeft KRC ook al 40 laptops gedoneerd aan kinderen van het lager onderwijs https://www.telegraaf.nl/sport/1487104270/racing-genk-schenkt-mobieltjes-aan-coronapatienten-arsenal-maaltijden.
  • I.v.m. internet: zo heeft ook niet ieder kwetsbaar gezin internet. Telenet besloot al om aan scholen of sociale organisaties als OCMW's op aanvraag vouchers uit te delen waarmee kwetsbare jogneren die thuis geen internetverbinding hebben, kunnen connecteren op het Telenet Wi-free signaal https://press.telenet.be/telenet-opent-publieke-internetconnecties-voor-leerlingen-zonder-internettoegang. Hebben wij info hierover hoeveel aanvragen in Genk op deze manier al gebeurd zijn? Kan de stad de scholen hierbij helpen om deze noden in kaart te brengen en om ervoor te waken dat dit proces van wi-free signaal bij deze gezinnen goed verloopt?
  • Is het mogelijk dat de T2-campus ook een rol zou kunnen spelen in de noden van onze scholen? Kan dat herbekeken worden?
  • Misschien is het ook een idee om laatstejaars van UCLL of PXL educatieve bachelors in te schakelen om kinderen met leerachterstand via digitale weg te begeleiden in overleg met de scholen?

Bespreking

Antwoord

De uitdagingen aangaande taal- en talentontwikkeling in verband met het realiseren van gelijke onderwijskansen en het voorkomen van schooluitval kregen uiteraard veel aandacht in ons meerjarenplan. In het coronatijdperk stelt dat zich nog duidelijker. Ons flankerend onderwijsbeleid, waarbij we het onderwijs op maat ondersteunen en versterken en aanvullende programma’s ontwikkelen, zal sterk en dynamisch ontwikkeld en gerealiseerd moeten worden samen het werkveld.

 

Met dat werkveld onderhielden we de afgelopen periode intensieve contacten om op te volgen hoe zij één en ander beleefden, wat hun vaststellingen en noden waren.  Voor hun was het snel en nieuw afstandsonderwijs vorm geven, eerst via herhaling en nu via het aanbieden en leerstof. Er was veel inzet, veel creativiteit en soepelheid maar men stelde inderdaad ook vast dat bepaalde gezinnen onvoldoende toegerust waren en bepaalde groepen in deze situatie nog kwetsbaarder waren en dreigen af te haken.

De IT-noden van de Genkse gezinnen werden snel zichtbaar en we ondernamen, via het meldpunt kinderrechten, snel actie.

 

In een tweede fase deden we een bevraging bij het Genkse basisonderwijs. Ook daar dreigt een redelijk grote groep gezinnen uit de boot te vallen, zeker als men geheel of gedeeltelijk aan digitaal onderwijs zal doen. Via extra oproepen bij de Genkse bedrijven via VIG, Unizo en VOKA en via Genkhelpt.be én het vrijmaken van noodzakelijke budgetten willen we via de scholen maximaal laptops ter beschikking stellen van die gezinnen, zodat ze minimaal één laptop per gezin hebben.

 

Vanuit het stadsbestuur stelden we heel wat laptops ter beschikking en mede dankzij KRC Genk, Oxfam, Vorming plus en enkele serviceclubs konden we in totaal al een 120 laptops verspreiden.

 

We gaven lokaal dus vooral prioriteit aan OCMW-gezinnen en aan het basisonderwijs. Wat het secundair onderwijs betreft zorgden vele Genkse scholen voor de nodige materialen van hun leerlingen. Tevens dienden ze een dossier in bij Vlaanderen. Ik stel samen met u vast dat er nog geen antwoord is op die aanvragen en dat men op Vlaams niveau duidelijk heeft vastgesteld dat de noden erg groot zijn, maar ook dat het kunnen verdelen van een groot aantal bruikbare computers best wat tijd vergt.

 

Ook T2-campus heeft hierin geholpen vanuit het EducaThor-project. Zij stelden een 40-tal iPads in bruikleen ter beschikking van organisaties met kwetsbare jongeren. EducaThor stelde ook online lespakketten  die verbonden zijn aan TECHville gratis open aan leerkrachten, zodat ze leerlingen zinvol kunnen laten bezig zijn rond thema’s als energie, materialen en programmeren.

 

We hebben nu heel wat materialen ter beschikking kunnen stellen, maar verwachten daarbij ook wel heel wat ICT-gerelateerde vragen in deze gezinnen. Samen met de actoren uit de T2-campus zullen we een ICT-hulplijn opzetten om Genkse jongeren en hun ouders te helpen met ICT-vragen in functie van pre-teaching en het online les krijgen. Het team van EducaThor zal dit verder coördineren en betrekt daarbij ook de vrijwilligers van de Coderdojo en mogelijk ook studenten van Syntra, VDAB of de hogescholen.

 

Ook wat betreft de internetaansluitingen is er niet stilgezeten en werden signalen ons meldpunt kinderrechten ontving vanwege het comité vluchtelingen, scholen, Campus O3 e.a. opgenomen en snel aangepakt via de Telenet Wi-free-codes.

 

Uw idee met betrekking tot het inschakelen van studenten van de UCLL of PXL was voor corona al een item dat bestudeerd werd in functie van de zomerschool en talentcoaching. Gelet op de nieuwe vorm die de uitdagingen aangaande studie- en leerbegeleiding zullen aannemen is dit nu iets dat versneld en breder kan opgenomen en gerealiseerd worden. Onze diensten zullen daarover contact opnemen met UCLL en PXL

di 21/04/2020 - 12:04