Achtergrondsituatie.
In tijden van crisis zien we de pijnpunten in het huidige beleid nog sterker uit de verf komen: de digitale kloof wordt voor de zwakkeren in de maatschappij duidelijk groter. Zo kunnen kwetsbare kinderen maar meedoen met afstandsonderwijs als ze thuis beschikken over een laptop én over internet én over vaardigheden om met zo een laptop te werken.
Vragen en voorstellen:
De uitdagingen aangaande taal- en talentontwikkeling in verband met het realiseren van gelijke onderwijskansen en het voorkomen van schooluitval kregen uiteraard veel aandacht in ons meerjarenplan. In het coronatijdperk stelt dat zich nog duidelijker. Ons flankerend onderwijsbeleid, waarbij we het onderwijs op maat ondersteunen en versterken en aanvullende programma’s ontwikkelen, zal sterk en dynamisch ontwikkeld en gerealiseerd moeten worden samen het werkveld.
Met dat werkveld onderhielden we de afgelopen periode intensieve contacten om op te volgen hoe zij één en ander beleefden, wat hun vaststellingen en noden waren. Voor hun was het snel en nieuw afstandsonderwijs vorm geven, eerst via herhaling en nu via het aanbieden en leerstof. Er was veel inzet, veel creativiteit en soepelheid maar men stelde inderdaad ook vast dat bepaalde gezinnen onvoldoende toegerust waren en bepaalde groepen in deze situatie nog kwetsbaarder waren en dreigen af te haken.
De IT-noden van de Genkse gezinnen werden snel zichtbaar en we ondernamen, via het meldpunt kinderrechten, snel actie.
In een tweede fase deden we een bevraging bij het Genkse basisonderwijs. Ook daar dreigt een redelijk grote groep gezinnen uit de boot te vallen, zeker als men geheel of gedeeltelijk aan digitaal onderwijs zal doen. Via extra oproepen bij de Genkse bedrijven via VIG, Unizo en VOKA en via Genkhelpt.be én het vrijmaken van noodzakelijke budgetten willen we via de scholen maximaal laptops ter beschikking stellen van die gezinnen, zodat ze minimaal één laptop per gezin hebben.
Vanuit het stadsbestuur stelden we heel wat laptops ter beschikking en mede dankzij KRC Genk, Oxfam, Vorming plus en enkele serviceclubs konden we in totaal al een 120 laptops verspreiden.
We gaven lokaal dus vooral prioriteit aan OCMW-gezinnen en aan het basisonderwijs. Wat het secundair onderwijs betreft zorgden vele Genkse scholen voor de nodige materialen van hun leerlingen. Tevens dienden ze een dossier in bij Vlaanderen. Ik stel samen met u vast dat er nog geen antwoord is op die aanvragen en dat men op Vlaams niveau duidelijk heeft vastgesteld dat de noden erg groot zijn, maar ook dat het kunnen verdelen van een groot aantal bruikbare computers best wat tijd vergt.
Ook T2-campus heeft hierin geholpen vanuit het EducaThor-project. Zij stelden een 40-tal iPads in bruikleen ter beschikking van organisaties met kwetsbare jongeren. EducaThor stelde ook online lespakketten die verbonden zijn aan TECHville gratis open aan leerkrachten, zodat ze leerlingen zinvol kunnen laten bezig zijn rond thema’s als energie, materialen en programmeren.
We hebben nu heel wat materialen ter beschikking kunnen stellen, maar verwachten daarbij ook wel heel wat ICT-gerelateerde vragen in deze gezinnen. Samen met de actoren uit de T2-campus zullen we een ICT-hulplijn opzetten om Genkse jongeren en hun ouders te helpen met ICT-vragen in functie van pre-teaching en het online les krijgen. Het team van EducaThor zal dit verder coördineren en betrekt daarbij ook de vrijwilligers van de Coderdojo en mogelijk ook studenten van Syntra, VDAB of de hogescholen.
Ook wat betreft de internetaansluitingen is er niet stilgezeten en werden signalen ons meldpunt kinderrechten ontving vanwege het comité vluchtelingen, scholen, Campus O3 e.a. opgenomen en snel aangepakt via de Telenet Wi-free-codes.
Uw idee met betrekking tot het inschakelen van studenten van de UCLL of PXL was voor corona al een item dat bestudeerd werd in functie van de zomerschool en talentcoaching. Gelet op de nieuwe vorm die de uitdagingen aangaande studie- en leerbegeleiding zullen aannemen is dit nu iets dat versneld en breder kan opgenomen en gerealiseerd worden. Onze diensten zullen daarover contact opnemen met UCLL en PXL
di 21/04/2020 - 12:04