Terug
Gepubliceerd op 08/06/2020

2020_IP_00035 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Betrijding en aanpak van corona in Genkse zorg.

Gemeenteraad
di 21/04/2020 - 20:15 De Ontdekking - Bibliotheek
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2020_IP_00035 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Betrijding en aanpak van corona in Genkse zorg. 2020_IP_00035 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Betrijding en aanpak van corona in Genkse zorg.

Motivering

Indiener(s)

Geert Reyskens

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

wo 15/04/2020 - 10:51

Toelichting

Bestrijding en aanpak van corona in de Genkse zorg.

De grootschalige Covid-19 uitbraak is geen eenmalige gebeurtenis maar een langdurige calamiteit. De infectiegolf kan enkele maanden aanhouden en zelfs herhaald optreden (lichtknop-effect).

Wat is de gevoerde bestrijdingsstrategie in de Genkse zorginstellingen?

  •  Ziekenhuizen
  •  Woonzorgcentra
  •  Jeugdinstellingen
  •  Voorzieningen voor personen met een beperking
  •  Geestelijke gezondheidszorg

Maar ook voor:

  • Geïsoleerde ouderen
  • De thuiszorgdiensten
  • Alleenstaanden
  • Kwetsbare groepen en personen

Het verblijf of werken in een Genkse zorginstelling dient veilig te zijn. Wat zeggen de de cijfers? Aantal  besmette bewoners – patiënten – zorgverleners?

Bestaat er voldoende materiaal om de pandemie te bestijden? Binnen de WZC, onder andere het  ZOG, was en is er commotie over de gebrekkige bescherming van de werknemer. Een tekort aan beschermend materiaal wordt aangegeven. Dit geeft een verhoogde kans op besmetting bij zorgvrager en -verlener.  Als zorgverlener moet men de oorlog in gaan zonder afweer en wapens. Het personeel moet beschermd zijn om goede zorg te kunnen verlenen.

Welk samenwerkingsverband  bestaat er binnen het Genkse zorglandschap (ZOL- WZC - thuisverpleging - huisartsen - instellingen -…) om de crisis aan te pakken?

We moeten materiaal hebben om de pandemie te bestrijden.  Mondmaskers, handschoenen, beschermende kledij, ontsmettingsproducten en diagnosetests moeten doeltreffend toegekend worden, dit met beperkte voorraden. Welke slimme keuzes maakt Genk?

Is er voldoende beschermingsmateriaal voor de eerstelijnsgezondheidwerkers?  Op welke basis wordt dit materiaal verdeeld?

Wat is het gevoerde beleid in de WZC  met opname – doorverwijzing – mutatie van senioren?

De coronamaatregelen stellen de digitale kloof op scherp. Sinds we massaal thuis moeten blijven en fysiek contact met anderen moeten vermijden, wordt digitaal als dé oplossing gezien. Hierdoor wordt de digitale ongelijkheid nog veel duidelijker. Hoe gaan we de digitale noden in kaart brengen en oplossingen zoeken?

Ik vraag een budget van de voorziene middelen van geannuleerde stadsactiviteiten te investeren voor kwetsbare Genkenaren, die getroffen zijn door de huidge gezondheidscrisis en te investeren in een efficiënte bestrijding van de pandemie.

Hoe ver staat het met het eerder aangekondigde schakelzorgcentrum in het M-hotel? Daar het schakelzorgcentrum  een belangrijke partner wordt om de tijdelijke  overbelasting in ziekenhuizen te ontlasten.

Bespreking

Antwoord

Wat is de gevoerde bestrijdingsstrategie in de Genkse zorginstellingen?

 

De werkgroep die bezig is met de voorbereiding van het schakelzorgcentrum heeft vorige week woensdag 15 april een bevraging verzonden aan de woonzorgcentra van Eerstelijnszone (ELZ) Kemp en Duin en ELZ Maasland. Hier wordt bevraagd waar de noden zitten m.b.t. een cohortafdeling, ervaringsuitwisseling, opleiding, palliatieve ondersteuning, materiële ondersteuning i.f.v. communicatie met het thuisfront, vrijwilligers, beschermingsmaterialen,…  Op basis van de respons kan bekeken worden waar een algemeen ondersteuningsaanbod naar de woonzorgcentra verder ontwikkeld kan worden, dan wel waar specifieke ondersteuning naar afzonderlijke woonzorgcentra kan geboden worden.

 

We hebben nog niet alle antwoorden binnen, maar uit de reeds ontvangen reacties blijken deze noden:

- Vraag naar bijkomende opleidingen rond: cohortering, handhygiëne en

druppelcontactisolatie

- Vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen

- Vraag naar contactname door vrijwilligers met bewoners

 

Vanuit het ZOL is er i.s.m. de UCCLL reeds een opleidingsaanbod uitgewerkt en aangeboden aan de woonzorgcentra. Naar aanleiding van de bevraging gaat bekeken worden om dit te intensifiëren en aan te passen aan de concrete noden.

 

Er zijn daarnaast ook contacten met instellingen in de bijzondere jeugdzorg (zoals o.a. Bethanië, Fontanova, Plantrekkers, ……)  en instellingen voor personen met een handicap (zoals o.a. Ter Heide, Covida en de Blindegeleidehondenschool). Onze sociale dienst heeft heel korte lijnen naar de geestelijke gezondheidszorg en ook met het CAW en de Sfeer is er geregeld afstemming. En ook bij andere zorginstellingen zal navraag gedaan worden naar de noden.

 

We hebben uiteraard ook oog voor de kwetsbaren die thuis verblijven. Zo blijft Sociaal Huis Portavida open voor haar cliënteel en nieuwe kwetsbare doelgroepen. Maatschappelijk werkers uit alle teams contacteren proactief hun cliënten en blijven telefonisch en via mail bereikbaar. Bij dringende situaties kunnen er afspraken of huisbezoeken gepland worden. Ook de medewerkers van het kinderrechtenteam zijn bereibaak. Voedsel-noodpakketten en luierpakketten kunnen nog steeds afgehaald worden bij Sint-Vincentius na contactname met de maatschappelijk werker.

Vanuit onze lokale dienstencentra zetten we extra in op het welzijn van de ouderen thuis. Medewerkers zijn bereikbaar en nemen proactief contact. Op drie weken tijd hebben de dienstencentra al meer dan 2.000 telefoontjes gedaan naar senioren. Zij richten zich ook op de organisatie van maaltijden aan huis en geven informatie over beschikbare dienstverlening.

 

En er is Genkhelpt.be: een platform waar mensen die hulp zoeken en vrijwilligers die hulp kunnen bieden aan elkaar gekoppeld worden. We registreerden daar ondertussen meer dan 800 vrijwilligers. Er vonden reeds meer dan 500 interventies plaats, gaande van boodschappen doen tot telefoongesprekken of het bezorgen van brieven en tekeningen. We trokken via Genkhelpt.be ook 50 vrijwilligers aan voor het corona consult en 40 vrijwilligers voor de consultatiebureaus van Kind en Gezin. Nog eens 40 vrijwilligers werden doorverwezen naar het ZOL voor het maken van mondmaskers.

 

Wat zeggen de cijfers over het aantal besmette bewoners, patiënten en zorgverleners in de Genkse zorginstellingen?

In totaal verblijven er momenteel ruim 700 mensen in 6 woonzorgcentra in Genk. Daarbij momenteel een 30-tal bewoners die mogelijk besmet zijn met Covid-19. Er zijn nu in totaal een kleine 20 personeelsleden afwezig door ziekte. Voor wat de zes woonzorgcentra betreft in Genk zijn er tussen 1 en 20 april 26 mensen gestorven met een vermoeden van Covid-19.

 

Welk samenwerkingsverband bestaat er binnen het Genkse zorglandschap om de crisis aan te pakken?

Eerstelijnszone Kemp en Duin is het platform en aanspreekpunt van de eerstelijnszorg.  De ELZ strekt zich uit over de gemeenten Genk, As, Zutendaal, Oudsbergen en Bree.  Hierin zijn zowel zorgverleners, welzijnsactoren, lokale besturen als gebruikersverenigingen vertegenwoordigd. ELZ Kemp en Duin nam reeds een groot aantal initiatieven in de aanpak van COVID19, met o.a. de cohortzorg, een covid-wagen voor huisbezoeken, een zorglijn voor huisartsen en thuisverpleegkundigen, zuurstoftherapie en een meldpunt rond geestelijke gezondheidszorg.

Daarnaast is er een regelmatige afstemming met het ZOL met een wekelijkse conference-call met woonzorgcentra in de ELZ Kemp en Duin en ELZ Maasland voor afstemming en ondersteuning. Het ZOL biedt daarbij de nodige adviezen. Voor de COVID-afdeling in WZC Toermalien zijn ook twee verpleegkundigen van het ZOL ter beschikking gesteld.

 

We moeten materiaal hebben om de pandemie te bestrijden. Mondmaskers, handschoenen, beschermende kledij, ontsmettingsproducten en diagnosetests moeten doeltreffend toegekend worden, dit met beperkte voorraden. Welke slimme keuzes maakt Genk?

Is er voldoende beschermingsmateriaal voor de eerstelijnsgezondheidswerkers? Op welke basis wordt dit materiaal verdeeld?

De ELZ coördineert dit voor de hele zone. Ze spelen daarbij in op de noden die er zijn op het terrein; zowel vanuit de thuiszorg, de woonzorgcentra of de instellingen. Waar mogelijk ondersteunen we dat vanuit het stadsbestuur met de aanleg van een strategische stock, waarbij stad Genk prefinanciert.

 

Er blijft immers een grote schaarste aan beschermingsmateriaal. ELZ Kemp en Duin zet met ondersteuning van de lokale besturen alles op alles om de eerste lijn te bevoorraden van de nodige beschermingsmaterialen. Eerstelijnswerkers ontvangen een aanvraagformulier om beschermingsmateriaal zoals maskers, alcoholgel, handschoenen, beschermingsschorten en -pakken, spatmaskers, ... te bestellen. Exacte prijzen kunnen niet altijd op voorhand meegedeeld worden. Men gaat steeds op zoek naar de meest democratische prijs van het moment. Producten kunnen afgehaald op de uitleendienst van Genk.

 

Wat is het gevoerde beleid in de WZC met opname – doorverwijzing – mutatie van senioren?

Er vinden momenteel geen opnames plaats vanuit de thuiszorg, tenzij deze echt hoogdringend zijn. Vanuit het ziekenhuis kunnen wel opnames gebeuren mits deze eerst worden afgestemd met het WZC.  Omgekeerd zijn er ook mensen vanuit de Woonzorgcentra in de ziekenhuizen opgenomen. Die samenwerking loopt momenteel goed.

 

Met betrekking tot de digitale kloof:

Er is een centraal meldpunt bij het kinderrechtenteam van het OCMW voor vragen rond internet of laptops. Via dit meldpunt worden vragen en oplossingen rond knelpunten die kwetsbare gezinnen ervaren met het digitaal leren geïnventariseerd.  Op dit ogenblik wordt er via dit meldpunt voorrang gegeven aan gezinnen die alleen kinderen in het lager onderwijs hebben omdat deze met hun vraag niet bij de scholen terecht kunnen. De gezinnen met leerlingen in het secundair wordt het advies gegeven om de vraag ook aan de eigen school te stellen. Daar is er een initiatief van minister Weyts om laptops te voorzien.

 

Met betrekking tot uw vraag naar het investeren van middelen voor kwetsbare Genkenaren:

Ik verwijs daarvoor graag naar Genks Corona Relance Plan in wording. ‘Iedereen mee’ is daarbij een van de pijlers.

 

Met betrekking tot het schakelzorgcentrum:

ELZ Kemp en Duin en ELZ Maasland zijn klaar om een schakelzorgcentrum op te richten. Het schakelzorgcentrum zorgt voor extra noodcapaciteit door COVID-19 besmette patiënten tijdelijk op te vangen vanuit de ziekenhuizen. Daarvoor is het M-hotel aan de Molenvijvers in Genk in gereedheid gebracht. Er werd een reserve van eerstelijnszorg- en hulpverleners aangelegd die oproepbaar zijn van zodra het schakelzorgcentrum van start gaat. Het is de Vlaamse regering die hier zijn goedkeuring voor moet geven. Van zodra de Vlaamse regering die opdracht geeft, kan het centrum na vier dagen operationeel zijn.

di 21/04/2020 - 12:03