De lockdown n.a.v. het COVID-19 virus heeft een gigantische impact op het Genkse economische weefsel.
Ondanks dat het onzekere tijden zijn, is het voor de bedrijven en verenigingen van levensbelang om zo snel mogelijk zicht te hebben om duidelijke maatregelen vanuit de stad. Hierbij vragen wij om:
· De verhoging van de belasting zoals door CD&V en sp.a goedgekeurd op 17 december 2019 af te schaffen.
o De oppervlaktebelasting: afschaffen voor 2020 en grondig herzien vanaf 2021.
Was deze belasting voor de coronacrisis schadelijk voor onze bedrijven, dan is ze nà de crisis dodelijk voor onze bedrijven. De afschaffing voor 2020 is nodig om zuurstof te geven aan de bedrijven nu het nodig is. De herziening vanaf 2021 is nodig omdat deze belasting - zoals eerder besproken - in schril contrast staat tot de besparingen in eigen kosten maar bovenal niet gelinkt is aan de economische realiteit (winst - verlies) van een bedrijf.
Het minimum signaal dat nu noodzakelijk is, is de afschaffing van deze belasting voor 2020. En een grondige herziening van deze belasting voor de jaren erop.
o De koopkracht van de burger moet nu maximaal stromen naar het lokaal economisch weefsel en moet dus niet wegbelast worden.
· De bijkomende belasting op afval: afschaffen voor 2020 en herzien vanaf 2021.
Naast koopkrachtverlies betekent het verhogen van de kost van afval het sluikstortprobleem en bijhorende hygiënische veiligheidsgevoel te ondermijnen. Dit laatste is ons inziens nefast voor het post-coronatijdperk.
· De verhoging van de opcentiemen op de personenbelasting: afschaffen voor 2020 en herzien vanaf 2021.
· Uitstel van betaling voor alle bedrijfsgebonden belastingen mogelijk te maken.
· Een duidelijk plan van aanpak voor organisaties (verenigingen, handelaars en bedrijven) die een verlies aan inkomsten leiden en rechtstreeks of onrechtstreeks een concessie / huur / pacht /… betalen aan de stad of waar de stad waarborg staat voor de financiële middelen. Dit plan behoort ook een duidelijk opvolging te omvatten.
· De besparingen in eigen kosten versneld door te voeren.
In deze crisis zit ook opportuniteiten verborgen. Een opportuniteit om versneld de digitalisering van de stadsdiensten door te voeren. Een opportuniteit om kostelijke exploitaties te herbekijken en te heronderhandelen.
· Een post-lockdown actieplan met acties om o.a.:
o De veiligheid van de handelaars, horeca, haar personeel en bezoekers te ondersteunen. Denk hierbij aan mondmaskers voor handelaars of stewards op straat.
o De aantrekkingskracht van de horeca zones op korte termijn te verhogen. Bijvoorbeeld door een gratis parkeerbeleid, extra beleving, …
o Beschermingsmateriaal te voorzien voor Genkse bedrijven en verenigingen.
o Als overheid zelf lokaal aan te kopen – met respect voor de wet op de overheidsopdrachten.
o Lokaal aankopen aan te moedigen door o.a. communicatie
· Te investeren:
o De voorziene budgetten voor alle geannuleerde evenementen te herinvesteren. Denk hierbij aan Iedereen Donderdagt (mei, juni?, …), 1 mei, Genk Loopt, …. Zorg dat de voorziene budgetten ook ten goede komen van de doelgroepen die van deze initiatieven moeten leven.
o Investeren in digitalisering en duurzame projecten.
Zoals eerder al aangehaald werkt Stad Genk momenteel aan iets wat we bij wijze van werktitel omgedoopt hebben tot GCRP, wat staat voor Genks Corona Relance Plan 2020. Immers, de maatschappelijke en economische impact van de genomen maatregelen is zeer verregaand. Er zijn daartoe op alle niveaus al heel wat – vooral economische – ondersteuningsmaatregelen getroffen. Maar het is vandaag ook duidelijk dat het terug opstarten van het economisch en sociaal weefsel heel wat meer inspanningen zal nodig hebben. Het Genks Corona Relance Plan wil een integraal en geïntegreerd plan nastreven waarbij we als lokale overheid zoeken naar impactvolle maatregelen om, samen met andere overheden, de maatschappelijke en economische impact van deze crisis te beperken. Deze aanpak past bovendien binnen het bestaande meerjarenbeleidsplan 2020-2025. Uiteraard zullen we daarbij rekening houden met de algemene economische en maatschappelijke tendensen en vertrekken we steeds van enkele weloverwogen uitgangspunten.
Zoals jullie weten nam het schepencollege reeds enkele beslissingen (terugbetalingen, vervroegde uitbetalingen, opschorting van betaling, …). Daarnaast werden acties ondernomen rond het parkeren, personeel, aankoop van materiaal, huren van camera’s en het opzetten van acties ter ondersteuning van handel en horeca. Dit alles werd uitgebreid gecommuniceerd.
In het GCRP werken we aan:
- een lastenverlaging;
- financiële compensaties;
- een heropstart van het economisch, maatschappelijk en sociaal leven;
- “Iedereen mee!”
Onze dienst financiën startte alvast met de voorbereiding van een versnelde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en werkt daarbij aan een geactualiseerd financieel kader 2020-2025, waarbinnen de maatregelen van het herstelplan kunnen worden geplaatst en becijferd.
We zijn momenteel volop bezig aan de verdere uitwerking van dit GCRP. Een interne stuurgroep zal dit plan verder vorm geven, waarbij iedere dienst ook zal bekijken hoe ze de actoren uit het werkveld kunnen betrekken.
di 21/04/2020 - 12:02