De voorbije maanden werden onze bedrijven en ondernemingen bijzonder zwaar getroffen door de coronacrisis. Op alle beleidsniveaus werden al maatregelen genomen om onze ondernemingen te steunen.
Een van de sectoren die het zwaarst getroffen is, is de toeristische sector: hotels, vakantiewoningen, B&B’s, attracties, … Na een zware eerste golf, waarin zij verplicht moesten sluiten, worden ze nu geconfronteerd met een tweede golf die het najaarsseizoen – en daarmee de laatste kans om iets van het jaar goed te maken – fnuikte. De voorbije dagen was er toch iets van positief nieuws, onder de vorm van een werkzaam vaccin. Maar desondanks zullen de gevolgen nog maanden en zelfs jaren voelbaar zijn. Een volledig herstel zal zich naar alle waarschijnlijkheid pas tegen 2024 voordoen. De toeristische sector vraagt dan ook terecht om extra steun.
In Genk zijn er 49 logies aangemeld bij Toerisme Vlaanderen. Een van de vragen die de logiessector stelt, betreft de onroerende voorheffing. Voor leegstaande logies betreft dit immers een zware last. Het grootste deel van deze belasting wordt bovendien geheven door het gemeentelijke niveau. Zo ook in Genk. Als N-VA hebben we in december vorig jaar ook tegen deze gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing gestemd.
Een gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van deze belasting zou voor de betrokken ondernemers echter een reële steun zijn. Voor 2020 is deze belasting al vastgesteld, en werd ook reeds een maximaal betalingsuitstel toegestaan door de Vlaamse Belastingdienst. De belasting voor 2021 moet echter nog formeel vastgesteld worden.
Voorstel van beslissing:
Bij wijze van steunmaatregel zijn de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2021 niet verschuldigd door toeristische logies op het grondgebied van de stad Genk.
U stelt in uw betoog dat de belasting op de opcentiemen onroerende voorheffing nog zou moeten worden vastgesteld voor het jaar 2021, maar dat klopt niet. In de gemeenteraad van 17 december 2019 werd de belasting voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 vastgesteld.
Vervolgens is de kans dat dit belastingtechnisch door de Vlaamse Belastingdienst kan worden uitgevoerd zeer klein, gezien de afbakening van de gewenste KI’s niet eenvoudig te parametriseren is. Er zijn een beperkt aantal mogelijkheden, maar die zijn moeilijk toepasbaar op jouw voorstel.
Daarom leek het ons beter om via een ingreep in een lokaal belastingreglement sneller en gericht te werken. De in het Genks Corona Relanceplan ingevoerde taks-holiday in 2020 met betrekking tot de Genkse verblijfsbelasting past als steunmaatregel volledig binnen dit voorstel.
di 17/11/2020 - 16:42De raad gaat akkoord met het voorliggend voorstel.