Geachte burgemeester,
Het overleg dat in verschillende wijken gepland stond over de verkeerscirculatieplannen is wegens COVID-19 afgelast. Zo ook voor Gelieren. Hierover bereiken ons berichten van bezorgde wijkbewoners over plannen om de Hoogzij af te sluiten.
Dit is een actie die in 2017 door het buurtcomité verhinderd is door met voldoende tegenvoorstellen te komen om de zwakke weggebruiker te beschermen en in overleg te gaan wegens geen draagvlak.
De voorstellen gingen van snelheidscontroles door politie, het plaatsen van elektronische zone 30 borden en deze dynamische borden te activeren tijdens begin en einde van een schooldag, snelheid beperkende maatregelen door kunstmatige bochten met bijhorende voorrangsborden (B19-B21), kunstmatige wegversmalling en met bijhorende voorrangsborden (B19-B21) naar het aanbrengen van één of meerdere vluchtheuvels wat het uiteindelijk ook geworden is.
Vandaag merken we dat dit opnieuw op tafel ligt terwijl hier totaal geen draagvlak voor is.
Vandaar mijn vraagstelling:
1. Wat is de reden voor het afsluiten van de Hoogzij? Wat wenst u hiermee te bereiken?
2. Hoe ziet u de ontsluiting? Komt er bij afsluiting van de Hoogzij een invoegstrook aan de oprit voor de Europalaan ter hoogte van Giuliano?
Hoe dan ook zal het voor de Genkenaren van die wijk die ’s ochtends dienen te gaan werken een heel gedoe zijn. Je geraakt tijdens de ochtendspits immers nu al moeilijk op de Europalaan: het is een eindeloze stoet auto’s die niemand laat oprijden. Er is ook geen ‘gat’ in deze autocaravaan, want of ze komen van Maasmechelen of afwisselend via oud-Waterschei of Zutendaal.
3. U creëert hierdoor een extra drukte op de Neerzij wat ’s morgens en ’s avonds een bezige baan is vol fietsende scholieren die zich van en naar de scholencampus Bret begeven. Hoe ziet u dit?
Alvast dank voor uw antwoord.
Je vraag verbaast ons een beetje. Het afsluiten van de Hoogzij is alvast geen beslist beleid. Het is wel een van de mogelijkheden die op tafel liggen in de verdere opmaak van de wijkcirculatieplannen.
Zoals je zelf aanhaalt, is het een thema dat al langer leeft in de buurt en waarbij de meningen uiteen lopen. Ook wij pikken de verschillende signalen uit de buurt hierover op. De enquête van buurtbewoners in 2017, is daar een mooi – en vanuit participatief oogpunt – lovenswaardig voorbeeld van.
We spraken in 2018 inderdaad af om de Hoogzij (nog) niet af te sluiten. De opmaak van de wijkcirculatieplannen vormt nu een ideaal moment om de verkeersstromen in en rond Gelieren verder in kaart te brengen en te bespreken.
Op langere termijn zal het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg voor wat betreft de aansluiting N750-N75 hier ook aanpassingen doorvoeren. Het gaat dan over de kruispunten Oosterring-Europalaan en Oosterring-Schabartstraat, mee in functie ook van de doortocht van sneltram Spartacus 2.
De eventuele afsluiting van de straat werd daarom meegenomen als een mogelijke ingreep in het wijkcirculatieplan dat onlangs door het stadsbestuur werd opgemaakt. De bedoeling was én is nog steeds om dat plan in de wijk te komen toelichten. En om te luisteren naar argumenten voor en tegen de verschillende ingrepen die worden voorgesteld in het wijkcirculatieplan.
In het najaar van 2020 kon het bespreken van dat plan met de buurt echter niet doorgaan als gevolg van COVID-19. Zo snel als de coronamaatregelen dat toelaten, maken we die participatieve ambitie zeker nog waar.
di 15/12/2020 - 17:22