Terug
Gepubliceerd op 21/12/2020

2020_GEM_00313 - Stadsbelastingen - Retributie voor de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen met ingang van 1 januari 2021 - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 15/12/2020 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Cindy Machiels, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Rina Simons

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts

Stemming op het agendapunt

2020_GEM_00313 - Stadsbelastingen - Retributie voor de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen met ingang van 1 januari 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Cindy Machiels, Hilde De Wilde
Stemmen voor 37
Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Stefano Ghiro, Sabrina Cavaliere, Anna Boey, Danny Kerkhofs, Cindy Machiels, Tom Arts, Ivo Schoonheere, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Lotte Trippaers, Erik Gerits, Sara Roncada, Alessandro Cucchiara, Chris Janssens, Marleen Vrancken, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih
Stemmen tegen 1
Gaby Colebunders
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GEM_00313 - Stadsbelastingen - Retributie voor de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen met ingang van 1 januari 2021 - Goedkeuring 2020_GEM_00313 - Stadsbelastingen - Retributie voor de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen met ingang van 1 januari 2021 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

4028bab653f5f23e0154613e2d4300a3

Argumentatie

De stad wordt geconfronteerd met een toename van chauffeurs, die roekeloos/asociaal rijgedrag stellen. Uit de stadsmonitor en veiligheidsmonitor blijkt namelijk dat onaangepaste snelheid, agressief verkeersgedrag en geluidshinder door het verkeer tot de 5 meest problematische situaties behoren. 

In het kader van Beleidsdoelstelling 11 ‘Genk investeert in een veilige stad’ werd de Antwerpse aanpak geëxploreerd in een werkgroep bestaande uit het Veiligheidshuis, PZ CARMA, Dienst Mobiliteit, ARIEC Limburg, de juristen en Dienst Financiën. Het koppelen van een retributiereglement aan een procedure inzake de bestuurlijke inbeslagname van voertuigen werd wenselijk geacht door de verschillende partners, aangezien de reeds genomen initiatieven niet het gewenste effect bereiken. De voorgestelde aanpak stelt het lokaal bestuur in staat om bij roekeloos/asociaal rijgedrag, met een bepaalde zwaarwichtigheid, over te gaan tot de inbeslagname van het voertuig, gekoppeld aan een takel- en bewaarkost en eventueel bijkomende bestuurlijke maatregelen zoals het volgen van een cursus bij het VIAS. 

De burgemeester heeft de plicht om alle maatregelen te nemen die de openbare orde vrijwaren en garanderen. Het bestuurlijk instrumentarium optimaal inzetten is dan ook noodzakelijk in de uitbouw van de aanpak van ondermijnende criminaliteit, zoals roekeloos/asociaal rijgedrag. In een aantal gevallen zal het nodig zijn om de voertuigen van de roekeloze chauffeurs te immobiliseren en van de baan te halen als preventieve maatregel, het voertuig wordt derhalve bestuurlijk in beslag genomen. De definitie van dit bestuurlijk beslag sluit aan bij de definitie uit artikel 30 van de Wet op het politieambt van 5 augustus 1992.

In het meerjarenplan 2020-2025 is een beleidsdoelstelling opgenomen m.b.t. het duurzaam, evenwichtig en transparant financieel beleid van stad Genk. In het kader daarvan stelt de stad zich tot doel een evenwichtige basisfinanciering te hanteren via fiscaliteit en algemene fondsen. De stad wenst dit o.m. te realiseren aan de hand van een evenwichtig belasting- en retributiebeleid en kwaliteitsvol beheer van alle lokale belasting- en retributiereglementen.

Voor de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen op het grondgebied van de stad Genk is het aangewezen, gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van de stad Genk, een billijke vergoeding aan te rekenen aan de bestuurder, dan wel de eigenaar en/of houder van de nummerplaat in ondergeschikte orde. Deze bestuurlijke inbeslagname en stalling vergen immers belangrijke inspanningen voor de stad, waaronder personeels-, software- en andere kosten, alsook de effectieve takelkost. Het komt weinig billijk over dat deze kostprijs zou dienen te worden gedragen door alle burgers, nu net de gevaarlijke houding van deze chauffeurs de meerkosten voor stedelijke begroting veroorzaakt. De retributie bestaat uit twee delen: enerzijds een forfaitair tarief voor de bestuurlijke inbeslagname (“deel 1” van de retributie), waarbij een differentiatie gemaakt wordt in de tarifering naargelang de zwaarte van het voertuig, wat in verhouding staat met de door de takelfirma aangerekende kosten aan de stad, en anderzijds een bewaarkost per dag (“deel 2” van de retributie), waarbij een hoger tarief wordt aangerekend voor zwaardere voertuigen gezien het stallen van zwaardere voertuigen duurder is.

De betaling van de retributie voor de bestuurlijke inbeslagname van het voertuig (deel 1 en deel 2) dient contant te gebeuren op het moment van ophaling van het voertuig, nadat het bestuurlijk beslag werd opgeheven. De betaling dient elektronisch te gebeuren, enerzijds omdat de stad wenst te evolueren naar “less cash”-transacties, anderzijds omdat baar geld het risico draagt om misdaadgevoelig te zijn.

Juridische grond

  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Nieuwe Gemeentewet, artikel 135 § 2 juncto 133
  • Wet op het politieambt van 5 augustus 1992, artikel 30

Aanleiding en context

Via retributies kunnen bepaalde kosten gerecupereerd worden. Het is nodig dat de kosten van de bestuurlijke inbeslagname van voertuigen en de stalling van deze voertuigen worden doorgerekend aan de roekeloze bestuurder, dan wel de eigenaar en/of houder van de nummerplaat in ondergeschikte orde, door middel van een retributie. 

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement voor de bestuurlijke inbeslagname van voertuigen met ingang van 1 januari 2021  wordt door de raad  goedgekeurd.