Terug
Gepubliceerd op 21/12/2020

2020_GEM_00314 - Stadsbelastingen - Belastingreglement op masten en pylonen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 15/12/2020 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Cindy Machiels, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Rina Simons

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts

Stemming op het agendapunt

2020_GEM_00314 - Stadsbelastingen - Belastingreglement op masten en pylonen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Cindy Machiels, Hilde De Wilde
Stemmen voor 22
Cansu Pinarci, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Lotte Trippaers, Erik Gerits, Sara Roncada, Alessandro Cucchiara, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Nawal Farih
Stemmen tegen 16
Laura Olaerts, Jasper Olaerts, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Stefano Ghiro, Sabrina Cavaliere, Anna Boey, Danny Kerkhofs, Gaby Colebunders, Cindy Machiels, Ivo Schoonheere, Chris Janssens, Marleen Vrancken, Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GEM_00314 - Stadsbelastingen - Belastingreglement op masten en pylonen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 - Goedkeuring 2020_GEM_00314 - Stadsbelastingen - Belastingreglement op masten en pylonen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

4028bab653f5f23e0154613e2d4300a3

Argumentatie

In het meerjarenplan 2020-2025 is een beleidsdoelstelling opgenomen m.b.t. het duurzaam, evenwichtig en transparant financieel beleid van stad Genk. In het kader daarvan stelt de stad zich tot doel een evenwichtige basisfinanciering te hanteren via fiscaliteit en algemene fondsen. De stad wenst dit o.m. te realiseren aan de hand van een evenwichtig belasting- en retributiebeleid en kwaliteitsvol beheer van alle lokale belasting- en retributiereglementen.

De heffing van de belasting moet zelf efficiënt en rendabel zijn. Aldus dienen de belastingopbrengsten de administratieve kosten verbonden aan de vestiging en de invordering van de belastingaanslagen te dekken. Daarbij is ook een eenvoudige aangifteprocedure aangewezen ten einde het administratief werk, niet alleen van de gemeente, maar ook van de belastingplichtigen, te verlichten. 

Gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van de stad Genk is het aangewezen om de masten en pylonen, aan een belasting te onderwerpen. 

Het is aangewezen om, op het grondgebied van de stad Genk, masten op of tegen bestaande constructies en zich situerend op een hoogte van minstens 15 meter te meten vanaf het maaiveld, en pylonen met een hoogte van minstens 15 meter boven het maaiveld, in open lucht en zichtbaar vanaf de openbare weg, te beperken omwille van de landschapsverstoring, de visuele hinder en vervuiling, en het doorbreken van de vrije open ruimte, en ter vrijwaring van de aantrekkingskracht van de stad als woonomgeving en toeristische bestemming.

Het is billijk om het bedrag van de belasting te laten afhangen van de mate waarin de mast of de pyloon bijdraagt tot de landschapsverstoring, de visuele hinder en vervuiling en het doorbreken van de vrije open ruimte. Daarbij worden volgende principes gehanteerd:

  • Een individuele op zichzelf staande pyloon met een hoogte van minstens 15 meter boven het maaiveld wordt als meer landschapsverstorend en visueel vervuilend beschouwd dan een mast die geplaatst wordt op of tegen een bestaande constructie en zich situerend op een hoogte van minstens 15 meter te meten vanaf het maaiveld, wat een hoger belastingtarief voor pylonen rechtvaardigt.
  • In geval zich meerdere masten van eenzelfde eigenaar bevinden op eenzelfde bestaande constructie, worden deze gezamenlijk als één mast van de betreffende eigenaar beschouwd, om overbelasting ten aanzien van eenzelfde belastingplichtige te vermijden op eenzelfde activiteit vanuit eenzelfde locatie.

Vrijstelling van deze belasting kan worden verleend voor:

  • masten en pylonen die in hoofde van de eigenaar dienstig zijn voor openbare hulpverlenings- en veiligheidsdiensten, voor de uitoefening van primaire overheidstaken, gezien het landschapsverstorend karakter ervan voldoende wordt gecompenseerd door het algemeen belang; 
  • masten en pylonen die in hoofde van de eigenaar dienstig zijn voor het verlichten van terreinen en open ruimtes in het kader van veiligheid en bewaking, gezien het landschapsverstorend karakter ervan voldoende wordt gecompenseerd ten behoeve van het algemeen belang; 
  • masten en pylonen van erfgoedwaarde, gezien het landschapsverstorend karakter ervan voldoende wordt gecompenseerd door het maatschappelijk belang en gezien stad Genk het behoud van het erfgoed in de stad wenst aan te moedigen; 
  • masten en pylonen die in hoofde van de eigenaar dienstig zijn voor louter recreatief gebruik, met een niet-bedrijfsmatig oogmerk en karakter, gezien het landschapsverstorend karakter ervan voldoende wordt gecompenseerd door het maatschappelijk belang en gezien stad Genk het recreatief gebeuren (cultureel, sociaal, sportief, toeristisch, hobby, …) in de stad wenst aan te moedigen; bovendien zijn deze masten en pylonen duidelijk te onderscheiden van deze voor lucratieve doeleinden van commerciële ondernemingen, waarvan de bijdragecapaciteit niet vergelijkbaar is; voor eigenaars van masten en pylonen voor louter recreatief gebruik vormt de belasting geen aftrekbare beroepskost; 
  • masten en pylonen die in hoofde van de eigenaar dienstig zijn voor windenergie of andere vormen van groene energie, gezien het landschapsverstorend karakter ervan voldoende wordt gecompenseerd door het milieuvriendelijk aspect ervan en gezien stad Genk het gebruik van groene of hernieuwbare energiebronnen wenst te bevorderen; bovendien is in de omzendbrief KB/ABB 2019/2 bepaald dat “Belastingverminderingen of vrijstellingen voor constructies voor het produceren van groene stroom, zijn aangewezen.”

Juridische grond

  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

Aanleiding en context

Het is budgettair noodzakelijk belastingen te heffen die toelaten de uitgaven van gemeenten in het algemeen te financieren, en aldus de continuïteit van de werking van de stadsdiensten en de dienstverlening – ook op lange termijn – te kunnen handhaven. Belastingen vormen immers een belangrijke bron van inkomsten voor gemeenten, waardoor deze één van de pijlers vormen van de gemeentelijke autonomie. Om een belasting te kunnen innen, dient er een belastingreglement te worden opgesteld als wettelijke basis.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het belastingreglement op masten en pylonen op het grondgebied van stad Genk voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 wordt door de raad goedgekeurd.