Elk OCMW-raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van het verslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, wordt het verslag in die zin aangepast.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur betreffende de werking van de OCMW-raad bepaalt dat de notulen (verslag) als goedgekeurd worden beschouwd als er geen opmerkingen over worden gemaakt.
Op dinsdag 17 november 2020 vond om 20.00 uur de vergadering van de OCMW-raad plaats. Het verslag van deze vergadering wordt, onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur, opgesteld overeenkomstig artikel 277 van het decreet lokaal bestuur betreffende de werking van het lokaal bestuur.
De raad keurt het voorgelegde verslag van de OCMW-raadsvergadering van 17 november 2020 goed.
Na deze beslissing werd door de Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling onderhandeld met Wooncoop cv met het oog op het tot stand komen van een verkoopovereenkomst.
De verkoop kan doorgaan onder de voorwaarden zoals vervat in een tussen beide partijen opgestelde verkoopovereenkomst.
Het te verkopen goed is afgebeeld op het metingsplan opgemaakt door beëdigd landmeter-expert M. Geuns dd. 16.11.2020 onder de letters ABCDEA.
Het schattingsverslag opgemaakt door beëdigd landmeter-expert L. Bijnens dd. 10.03.2020 waarin de verkoopwaarde wordt geschat op € 330.000,00.
De raad voor maatschappelijk welzijn ging in zitting van 21 april 2020 akkoord om het pand, t.p. Hoogstraat nr. 86 te vermarkten onder de voorwaarden zoals vervat in een daartoe opgesteld bestek ‘Hoogstraat nr. 86 – Verkoop onder voorwaarden’.
Het vast bureau van 20 oktober 2020 waarin o.a. akkoord werd gegaan de verkoop van het gebouw, t.p. Hoogstraat nr. 86, op basis van de motivatie zoals opgenomen in het gunningsverslag, op basis van de hoogst scorende kandidaat zijnde Wooncoop cv + ontwerper TV Cerulus-Froyen, voor een bedrag van € 330.000,00.
Dr raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de met cv Wooncoop af te sluiten verkoopovereenkomst m.b.t. de verkoop van het pand, t.p. Hoogstraat nr. 86, voor de som van € 330.000,00.
Besluit van 5 april 2019 van de Vlaamse Regering dat het besluit van de Vlaamse regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo's wijzigt.
Voor de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstelling “De Vlaming leeft gezonder in 2025” voorziet het strategisch plan in het versterken van het lokale beleid om overal te komen tot ‘gezonde gemeenten’, het meer inzetten op terreinwerk en op initiatieven om de sociale ongelijkheid in preventie te verminderen. Hiervoor voorziet de Vlaamse overheid onder meer structurele ondersteuning van lokale preventiewerkingen.
Voor de 5 gemeenten van de ELZ Kemp & Duin voorziet het Agentschap Zorg en Gezondheid jaarlijks subsidies voor een bedrag van € 26.592,90 (index 2020) mits de betrokken lokale besturen de intergemeentelijke preventiewerking cofinancieren aan een bedrag gelijk aan het toegekende bedrag aan hun gemeente. Het cofinancieringsbedrag is reeds opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025.
Postcode | Fusiegemeente | Inw.1 jan 2018 | VT2018 | Max. subsidies 2020 met 100%indexaanpassing |
3665 | As | 8.190 | 1071 | € 3.767,35 |
3960 | Bree | 16.005 | 2399 | € 4.503,96 |
3600 | Genk | 66.110 | 14399 | € 9.507,51 |
3670 | Oudsbergen | 23.423 | 2.912 | € 5.142,93 |
3690 | Zutendaal | 7.234 | 833 | € 3.671,15 |
De 2 opties die beschreven werden in het raadsbesluit van 19 november 2019 over subsidie intergemeentelijke preventiewerking om in te tekenen op dit subsidiebesluit werden vervangen door volgende werkwijze.
Het voorstel is dat de vzw ELZ Kemp & Duin een intergemeentelijke preventiewerker vanaf 1 januari 2021 aanwerft voor 0,5 VTE. Het is de taak van deze intergemeentelijke preventiewerker om de gemeentelijke preventieambtenaren te ondersteunen en regionaal acties op te zetten in kader van een gezamenlijk jaarlijks actieplan gezondheidspreventie. De thema’s die in de jaarlijkse actieplannen aan bod komen, werden in overleg met de preventieambtenaren (10/9/2020) opgelijst voor het Agentschap Zorg en Gezondheid en zijn gebaseerd op een analyse van de gemeentelijke meerjarenplanning. LOGO Limburg ondersteunt de intergemeentelijke preventiewerker bij de implementatie van preventiemethodieken onder meer door het aanleveren van materialen en intervisie met preventiewerkers uit andere regio’s. De inbedding in de ELZ maakt het mogelijk om nauw samen te werken met het ondersteuningsteam van de ELZ en met de werkgroepen waar afgevaardigden van de lokale besturen, zorgverstrekkers en hulpverleners samenwerken aan de uitvoering van het beleidsplan van de ELZ waar preventie één van de strategische doelstellingen is.
Wegens de indexaanpassing van 2020 is het cofinancieringsbedrag dat goedgekeurd werd in het raadsbesluit van 19 november 2019 licht gewijzigd.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met het engagement om in te zetten op een intergemeentelijke preventiewerking zoals omschreven in de engagementsverklaring in bijlage en dit vanaf januari 2021 tot het einde van de huidige legislatuur.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord dat vzw ELZ Kemp & Duin de subsidie van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid - in het kader van de structurele ondersteuning van lokale preventiewerkingen - voor de betrokken gemeenten aanvraagt, ontvangt, beheert en opnieuw toewijst aan de betrokken gemeenten zoals beschreven in de engagementsverklaring.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de jaarlijkse cofinanciering; deze is gelijk aan de jaarlijks toegekende subsidie vanuit Vlaanderen. Voor 2021 bedraagt die € 9.507,51.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord om de verplichtingen omtrent de jaarlijkse inhoudelijke en financiële rapportering aan het Agentschap Zorg en Gezondheid, te delegeren aan vzw ELZ Kemp & Duin.
Om een maximaal geïntegreerd lokaal beleid te kunnen realiseren, werd er voor stad en OCMW Genk één doelstellingenboom opgesteld. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor stad en OCMW Genk samen. Daaruit volgt dat beide entiteiten een gezamenlijk meerjarenplan hebben opgesteld, dat door beide raden dient te worden vastgesteld.
Ook de rechtspersoon AGB Genk heeft zich ingeschreven in hetzelfde geïntegreerde meerjarenplan en draagt alzo bij aan de realisatie van de gemeenschappelijke beleidsdoelstellingen en actieplannen van groep Genk.
De strategische nota legt de focus niet langer op de prioritaire beleidsdoelstellingen, maar ook en vooral op de prioritaire acties of actieplannen die bijdragen aan de realisatie van de prioritaire doelstellingen. Voor stad, OCMW en AGB Genk werd ervoor gekozen om de informatie in de strategische nota op het niveau van de acties te presenteren en om alle acties als prioritair te beschouwen.
Het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn en vastgesteld/goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, is tot stand gekomen op basis van de uitgevoerde omgevingsanalyse, het bestuursakkoord en de input van diverse besprekingen, participatietrajecten en adviezen.
Een eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het lopende boekjaar 2020, werd vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn en vastgesteld/goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 juni 2020.
Bij deze aanpassing van het meerjarenplan waren alle diensten betrokken, waarbij de ontwerpdocumenten werden besproken in verschillende MT-vergaderingen.
Daaruit zijn de voorgestelde deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting voortgevloeid, die samen de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Genk uitmaken.
Financieel evenwicht:
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan.
Het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
2. de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Het beschikbaar budgettair resultaat voor stad en OCMW Genk bedraagt:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
€ 2.228.702 | € 71.079 | € 6.251.100 | € 2.705.830 | € 4.324.053 | € 671.303 |
De autofinancieringsmarge voor stad en OCMW Genk bedraagt:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
-€ 4.541.778 | -€ 7.832.755 | -€ 2.166.372 | -€ 908.072 | -€ 3.437.065 | € 112.854 |
In deze bedragen zijn volgende aanpassingen opgenomen: de verwerking van het resultaat jaarrekening 2019, de overdracht van de goedgekeurde investerings- en financieringskredieten, de gevraagde aanpassingen op de kredieten voor de eerste en tweede aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van het lopende boekjaar 2020.
Daarnaast dienen de beginkredieten van het volgende boekjaar 2021 te worden vastgesteld voor aanwending.
In afwachting van de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is de documentatie bij het meerjarenplan terug te vinden onder deze link.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
- de omzendbrief van 3 mei 2019 m.b.t. de toepassing van de nieuwe BBC-regels en de samenstelling van het voor te leggen dossier meerjarenplan 2020-2025, bestaande uit 3 onderdelen: een strategische nota, een financiële nota en een toelichting;
- de omzendbrief van 18 september 2020 m.b.t. de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
- het feit dat deze nieuwe BBC-regelgeving met een volledig geïntegreerde lokale planning en uitvoering voor stad, OCMW en AGB Genk inging vanaf 1 januari 2020.
Het dossier meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Genk - aangepaste versie 2020/2 bevat de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het lopende boekjaar 2020. Vermits er een aantal aanpassingen gevraagd worden voor de kredieten van de boekjaren 2020-2025, die niet via kredietverschuivingen kunnen worden uitgevoerd, dient er een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 te gebeuren. De beginkredieten van het volgende boekjaar 2021 dienen ook te worden vastgesteld voor aanwending.
De raad gaat akkoord met de vaststelling van het deel OCMW van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2020/2 voor stad en OCMW Genk, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.
De raad gaat akkoord met de vaststelling van de beginkredieten van het volgende boekjaar 2021 van het deel OCMW van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2020/2 voor stad en OCMW Genk, bestaande uit de deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting.
Het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn en vastgesteld/goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, is tot stand gekomen op basis van de uitgevoerde omgevingsanalyse, het bestuursakkoord en de input van diverse besprekingen, participatietrajecten en adviezen.
Een eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het lopende boekjaar 2020, werd vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn en vastgesteld/goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 juni 2020.
Bij de aanpassing van het meerjarenplan waren alle diensten betrokken, waarbij de ontwerpdocumenten werden besproken in verschillende MT-vergaderingen.
Daaruit zijn de voorgestelde deelrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting voortgevloeid, die samen de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Genk uitmaken.
Door bij de opmaak van een nieuw meerjarenplan 2020-2025 en na elke aanpassing van het meerjarenplan een afzonderlijke lijst van nominatieve subsidies te laten goedkeuren door de OCMW-raad, wordt er autorisatie verleend aan het vast bureau om deze subsidies in de loop van het jaar ten uitvoer te brengen. Investeringssubsidies kunnen na goedkeuring van overdracht door het directiecomité ook in een volgend boekjaar worden aangewend.
Door na de vaststelling van de beginkredieten van het volgende boekjaar, een afzonderlijke lijst van nominatieve subsidies te laten goedkeuren door de OCMW-raad, wordt er autorisatie verleend aan het vast bureau om deze subsidies in de loop van het volgende boekjaar ten uitvoer te brengen.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
- de omzendbrief van 3 mei 2019 m.b.t. de toepassing van de nieuwe BBC-regels en de samenstelling van het voor te leggen dossier meerjarenplan 2020-2025, bestaande uit 3 onderdelen: een strategische nota, een financiële nota en een toelichting;
- de omzendbrief van 18 september 2020 m.b.t. de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
- het feit dat deze nieuwe BBC-regelgeving met een volledig geïntegreerde lokale planning en uitvoering voor stad, OCMW en AGB Genk inging vanaf 1 januari 2020.
Na de vaststelling van de aanpassing meerjarenplan dient er bij wijzigingen een aangepaste lijst met nominatieve subsidies te worden goedgekeurd.
Naast de lijst nominatieve subsidies van het lopende boekjaar 2020, dient er na de vaststelling van de beginkredieten van het volgende boekjaar 2021 ook een lijst met nominatieve subsidies voor boekjaar 2021 te worden goedgekeurd.
De raad keurt de bijgevoegde lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2020, passend binnen de kredieten 2020 van het meerjarenplan 2020-2025, goed.
De raad keurt de bijgevoegde lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2021, passend binnen de kredieten 2021 van het meerjarenplan 2020-2025, goed.