Terug
Gepubliceerd op 18/11/2020

2020_GEM_00147 - Coronacrisis exitstrategie n.a.v. beslissing nationale veiligheidsraad 24 april 2020 - Dringende aankoop van mondmaskers i.f.v. noodzakelijke bescherming van de bevolking: kennisname van het collegebesluit van zaterdag 25 april 2020 - Kennisname

Gemeenteraad
di 19/05/2020 - 20:15 Digitale vergadering
2020_GEM_00147 - Coronacrisis exitstrategie n.a.v. beslissing nationale veiligheidsraad 24 april 2020 - Dringende aankoop van mondmaskers i.f.v. noodzakelijke bescherming van de bevolking: kennisname van het collegebesluit van zaterdag 25 april 2020 - Kennisname 2020_GEM_00147 - Coronacrisis exitstrategie n.a.v. beslissing nationale veiligheidsraad 24 april 2020 - Dringende aankoop van mondmaskers i.f.v. noodzakelijke bescherming van de bevolking: kennisname van het collegebesluit van zaterdag 25 april 2020 - Kennisname

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

4028bab653f5f23e0154613e2d4300a3

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Omwille van de bijzondere crisistoestand, de hoogdringendheid om zo snel mogelijk over mondmaskers te kunnen beschikken ter bescherming van de bevolking zoals opgelegd door de nationale veiligheidsraad d.d. 24 april 2020 en rekening houdende met de bijzondere schaarste voor dergelijke beschermingsproducten gezien er wereldwijd meer vraag dan aanbod voorhanden is op korte termijn, wordt artikel 269 van het decreet lokaal bestuur toegepast waarbij het college van burgemeester en schepenen o.w.v. dwingende en onvoorziene omstandigheden over noodzakelijke uitgaven kan beslissen, zelfs zonder over reeds door de raad goedgekeurde kredieten en goedgekeurde voorwaarden van overheidsopdrachten en vaststellingen van plaatsingsprocedures te beschikken, mits de gemeenteraad daarvan onverwijld op de hoogte te brengen en tevens de financiële gevolgen op te nemen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

Argumentatie

Het gaat om een dringende aankoop en levering van mondmaskers ter bescherming van de burgers.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, meer bepaald via artikel 42, § 1, 1°, b (dwingende spoed als gevolg van gebeurtenissen die voor de aanbestedende overheid onvoorzienbaar waren) met volgende motivering om van deze uitzonderingsprocedure gebruik te maken.

De Dienst Aankoop stelde, i.s.m. Dienst Preventie, op 25 april 2020, het verslag van nazicht op.

De Dienst Aankoop stelt voor, om rekening houdende met  het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de enige regelmatige inschrijver zijnde BIORACER, KBO nr. BE0437.878.883, Industrieweg 114 te 3980 Tessenderlo tegen het nagerekende offertebedrag van € 1.355.200,00 incl. 21% btw.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° b (dwingende spoed als gevolg van gebeurtenissen die voor de aanbestedende overheid onvoorzienbaar waren).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Aanleiding en context

Op woensdag 15 april 2020 communiceerde de federale overheid na de veiligheidsraad het volgende: "Het is duidelijk dat het dragen van een mondmasker - zelfs een zogenaamde comfortmasker - ook een belangrijke rol zal spelen in de afbouwstrategie.  Er is ons een eerste rapport bezorgd door de wetenschappers en federale en regionale gezondheidsambtenaren.  Het vertelt ons dat, naarmate de maatregelen geleidelijk zullen worden afgebouw, stoffen maskers zullen worden aanbevolen voor elke situatie waarin geen veilige afstanden kunnen worden aangehouden.  Om dat te kunnen doen, zal er een collectieve inspanning nodig zijn, inclusief de opstart van een nationale productie.  Toch kunnen mondmaskers de hygiënemaatregelen of het afstand bewaren niet vervangen."

In het overleg van het Genkse Corona Kerncomité werd de problematiek reeds op 10 april 2020 aangekaart en ook besproken op 17 april 2020 en de dagen erna.  Er werd afgesproken om best op bovengemeentelijk niveau na te gaan of een eventuele samenaankoop een optie was.

Er werd door stad Genk via de Dienst Preventie en Bescherming op het Werk (PBW) in de voorbije dagen een marktverkenning opgezet door verschillende leveranciers te contacteren en te bevragen over de mogelijkheden om op  zeer korte termijn de nodige aantallen te kunnen leveren voor burgers van stad Genk en tevens voor andere lokale besturen in de regio Genk (prioritair de deelnemende besturen aan de brandweerzone BWOL) die gevraagd hebben aan stad Genk om d.m.v. het opzetten van een aankoopcentrale de hoeveelheden en krachten te bundelen in de zoektocht naar mogelijke leveranciers.  Voor deze opdracht werd een bestek opgesteld (zie bijlage 1).

Het gaat om dringende leveringen van mondmaskers, die moeten voldaan aan de federaal opgelegde technische vereisten.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, meer bepaald via artikel 42, § 1, 1°, b (dwingende spoed als gevolg van gebeurtenissen die voor de aanbestedende overheid onvoorzienbaar waren) met volgende motivering om van deze uitzonderingsprocedure gebruik te maken:

Volgens het Hof van Justitie van de Europese Unie is er sprake van “dwingende spoed” wanneer aan de volgende drie cumulatieve voorwaarden is voldaan:

  • er is sprake van een onvoorzienbare gebeurtenis die niet te wijten is aan de aanbestedende overheid : het betreft hier de wereldwijde gezondheidscrisis en pandemie COVID 19 die niet aan de aanbestedende lokale overheid te wijten is ;
  • er bestaat een dwingende spoed die onverenigbaar is met de termijnen die zouden gelden in geval van een oproep tot mededinging : er is in deze slechts zeer korte tijd beschikbaar om federaal afgekondigde richtlijnen en maatregelen door de nationale veiligheidsraad snel op lokaal grondgebied om te kunnen zetten en tijdig aan de bevolking de opgelegde mondmaskers te kunnen aanbieden ; het is daarbij niet mogelijk om normale procedures en termijnen van andere plaatsingsprocedures te volgen;
  • er bestaat een oorzakelijk verband tussen deze twee elementen : de gezondheidscrisis en pandemie COVID 19 en het voldoen aan de federaal opgelegde maatregelen zoals het voorzien in de nodige beschermingsmaatregelen zijn oorzakelijk met elkaar verbonden;

Ondertussen werkte de federale overheid aan het ter beschikking stellen van filterstof voor zelfgemaakte maskers.

Dag na dag werd het duidelijker dat deze comfortmaskers, ook wel community maskers een belangrijk deel zouden uitmaken om de exit-strategie (om de maatregelen genomen in de aanpak van de Coronacrisis langzaam af te bouwen) mee vorm te geven.

Vanuit het kerncomité werden alle opties die voorhanden waren uitgewerkt.

In het brandweercollege van 24 april 2020 werden al deze opties met de 14 gemeenten besproken.

Na afloop van de veiligheidsraad van 24 april 2020 werd gecommuniceerd dat de filterstof voor communitymaskers was goedgekeurd en geleverd zou kunnen worden tussen 04 en 20 mei 2020.  Tevens werd het engagement uitgesproken om ook door de federale en Vlaamse overheid herbruikbare mondmaskers aan te bieden (1 per inwoner).

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het collegebesluit van 25 april 2020.